EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


کشته شدن یک روزنامه‌نگار در هندوراس
یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲

فرانسیسکو رامیرز آمادور، روزنامه‌نگار، در حالی که تحت برنامه حفاظت امنیتی پلیس قرار داشت در شهر ال‌پارایسو در هندوراس به ضرب گلوله کشته شد. آمادور پس از جان به در بردن از یک حمله در ماه می ۲۰۲۳، تحت حفاظت یک برنامه ملی حمایت امنیتی از مدافعان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران قرار گرفته بود.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران خواستار تحقیقات فوری برای یافتن مسئولین این جنایت و همچنین تضمین ایمنی برای همه کارکنان مطبوعات در کشور شد و تأکید کرد: «تضمین آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات برای مردم وظیفه مقامات و شرط بقای هر دموکراسی است.»

انجمن مطبوعات هندوراس نیز در بیانیه‌ای «قتل شرورانه» فرانسیسکو رامیرز را محکوم کرد و از دستگاه قضایی کشور خواست تا تحقیقات جامع و سریعی برای یافتن عوامل مادی و معنوی این جنایت و اجرای عدالت درباره آنها انجام دهند.

فرانسیسکو رامیرز آمادور، روزنامه‌نگار اجتماعی، با اینکه از ماه می ۲۰۲۳ پس از جان سالم به در بردن از یک حمله تحت حفاظت پلیس قرار داشت، روز پنجشنبه بیست‌ویکم دسامبر با شلیک سه گلوله به قتل رسید. به گفته منابع رسمی، رامیرز در انتظار تایید پناهندگی سیاسی برای خروج از کشور بود و تحت مکانیسم ملی برای حمایت از مدافعان حقوق بشر، خبرنگاران و مجریان عدالت قرار داشت. در این حمله افسر پلیس که مسئولیت نگهداری او را بر عهده داشت نیز زخمی شد.

ناتالی روکه، وزیر حقوق بشر هندوراس ضمن ابراز همدردی با خانواده و دوستان این روزنامه‌نگار اظهار داشت: «این اقدام جنایتکارانه ناقض اصول اساسی حقوق بشر و آزادی بیان است.»






کارت

کارت