EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


رسانه‌های پاکستان به زنان نیاز دارند
شنبه ۹ دی ۱۴۰۲

در آستانه انتخابات باشگاه مطبوعاتی پاکستان، شبکه رو به رشدی از روزنامه‌نگاران زن برای اصلاحات بنیادی مورد نیاز در صنعت رسانه به منظور وضعیتی عادلانه‌تر در این انتخابات، تلاش می‌کند. کمپین جدیدی که توسط انجمن رسانه‌ای زنان پاکستان(WMFP)  با حمایت فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  راه‌اندازی شده است، در اولین گام از باشگاه‌های مطبوعاتی، اتحادیه‌ها و خبرگزاری‌ها خواست که واقعاً به «برنامه تغییر» در همه سطوح متعهد شوند.

کمپین «رسانه‌های پاکستان به زنان نیاز دارند» در ماه های اخیر با نگاهی به توازن نمایندگی در رسانه‌های مختلف آغاز شد. تخمین زده می‌شود که از میان حدود پانزده‌هزار روزنامه‌نگار و کارمند رسانه‌ای شاغل در این حرفه، بین پنج تا سی درصد زنان باشند. بیشتر زنان شاغل، در مراکز رسانه‌ای کراچی و اسلام آباد فعالند و تعداد آنها در مناطقی مانند بلوچستان و خیبر پختونخواه به طور چشمگیری کاهش یافته است. در اکثریت قریب به اتفاق رسانه‌ها، زنان شاغل در سطوح رهبری حضور ندارند.

انجمن رسانه‌ای زنان پاکستان در معرفی کمپین خود اعلام کرد: «تحقیقات ما آنچه را که بسیاری از زنان در روزنامه‌نگاری در پاکستان می‌دانند، آشکار کرده است: ما در پست‌های رهبری اتحادیه‌ها یا باشگاه‌های مطبوعاتی نمایندگی نداریم و این باید تغییر کند. سازمان‌های روزنامه‌نگاران باید در مبارزه با نابرابری جنسیتی، کار ناامن و استثمار، ارتقای زنان به نقش‌های تصمیم‌گیری و اطمینان از بهبود شرایط کاری برای همه متخصصان رسانه، عملکرد قویتری داشته باشند.» انجمن در پروژه «نقشه‌برداری ملی» خود دریافته است که در بسیاری از محل‌های کار، نابرابری در پرداخت‌ها به یک رویه تبدیل شده است و بیشتر رسانه‌ها سیاستگذاری جنسیتی ندارند یا اگر دارند، اجرا نمی‌شود.

«رسانه‌های پاکستان به زنان نیاز دارند» یک کمپین پویا برای افزایش آگاهی در مورد موضوعاتی کلیدی است که فعالیت روزنامه‌نگاران زن را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ در عین حال این کمپین به دنبال این است که مردان بیشتری فعال شوند و به «عامل تغییر» تبدیل شوند تا عصر جدیدی را در برابری جنسیتی برای رسانه‌های پاکستان آغاز کنند که نه تنها به سود زنان، بلکه به سود کل صنعت روزنامه‌نگاری این کشور است.






کارت

کارت