EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


یک روزنامه‌نگار و همسرش در مکزیک به قتل رسیدند
شنبه ۹ دی ۱۴۰۲

متئو گونزالس خیمنز، مدیر رادیو ماراناتا به همراه همسرش روسیو لوپز پرز، در خانه شان در چامولا در استان چیاپاس به ضرب گلوله کشته شدند. اتحادیه سراسری سردبیران مطبوعات مکزیک(SNRP)  با صدور بیانیه‌ای خواستار اقدام عملی برای پایان دادن به مصونیت از مجازات و خشونت علیه مطبوعات شد. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  با اعلام حمایت از بیانیه همکاران مکزیکی خود، بر لزوم پیگیری فوری جرایم علیه مطبوعات تأکید کرد و از مقامات خواست که تحقیقات سریعی برای یافتن عوامل این جنایت و روشن ‌شدن انگیزه آن انجام دهند.

اتحادیه ملی سردبیران مطبوعات مکزیک در بیانیه خود اعلام کرد: «ما شدیدترین اعتراض خود را علیه این رویدادها که آزادی بیان و مطبوعات را تهدید می‌کند، مانع فعالیت‌های روزنامه‌نگاری می‌شود و عواقب غیرقابل محاسبه‌ای را برای دموکراسی به همراه دارد، اعلام می‌کنیم. خواسته منصفانه ما این است که تحقیقات دقیقی برای یافتن عوامل مادی و معنوی این جنایت انجام شود تا به مجازات شایسته برسند.

متئو گونزالس خیمنز مدیر ایستگاه رادیویی بومی مسیحی ماراناتا، روز شنبه شانزدهم دسامبر به همراه همسرش روسیو لوپز پرز به قتل رسیدند. هر دو جسد در خانه مشترکشان در شهر چامولا در ایالت چیاپاس پیدا شده است.

به گزارش رسانه‌های محلی، دو نفر که سوار بر موتورسیکلت بودند، با تهدید نیروهای امنیتی خصوصی محافظ خیابان محل زندگی این زوج، دوربین‌های امنیتی را برداشته و روزنامه‌نگار و همسرش را به قتل رساندند. همین منابع تأیید کردند که گونزالس خیمنز به عنوان کشیش انجیلی کار می‌کرد و صاحب یک ایستگاه رادیویی و همچنین یک مرکز بازپروری اعتیاد بود.

طبق اعلام فدراسیون، مکزیک بیشترین آمار خشونت و معافیت از مجازات علیه روزنامه‌نگاران را در منطقه دارد.






کارت

کارت