EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


موج جدید سرکوب رسانه‌ها توسط طالبان افغانستان
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲

گزارش‌ها حاکی از آن است که در موج دیگری از سرکوب کارکنان رسانه‌های افغانستان، عبدالرحیم محمدی خبرنگار تلویزیون مستقل تمدن کابل توسط اداره کل اطلاعات طالبان در کابل بازداشت شد و سلطانعلی جوادی، مدیر رادیو نسیم به یک سال حبس محکوم شد. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  و اتحادیه روزنامه‌نگاران مستقل افغانستان (AIJU) بازداشت خبرنگاران را محکوم کردند و از طالبان خواستند که بلافاصله تمام روزنامه‌نگاران زندانی را آزاد کند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران ضمن محکومیت دستگیری عبدالرحیم محمدی و حکم زندان سلطانعلی جوادی، تأکید کرد: «جامعه جهانی باید برای توقف برخوردهای غیرقانونی با رسانه‌ها، طالبان را تحت فشار قرار دهد. اگر این روند ادامه یابد، جامعه رسانه‌ای آسیب‌پذیر عملاً وادار به توقف کامل فرآیند اطلاع‌رسانی خواهد شد و به ساختار شکننده آزادی بیان در افغانستان آسیب جدی وارد می‌شود.»

اتحادیه روزنامه‌نگاران مستقل افغانستان نیز از دستگاه های مختلف خواست که با اقدامات غیرقانونی، آزادی بیان را خدشه دار نکنند.

عبدالرحیم محمدی، خبرنگار تلویزیون مستقل تمدن کابل، در چهارم دسامبر توسط افسران استخبارات استانی طالبان درقندهار احضار شد و از آن زمان تاکنون خبری از او در دست نیست. محمدی از طریق تلویزیون تمدن به رسانه‌های خارجی گزارش داد که احضار و بازداشتش غیرقانونی بوده و توسط کمیسیون رسیدگی به شکایات و تخلفات رسانه‌ای انجام نشده است. تلویزیون تمدن، امور سیاسی و جاری و نیز برنامه‌های مذهبی شیعیان را پوشش می‌دهد. در چهاردهم فوریه امسال، حدود ده ستیزه‌جوی مسلح طالبان به مقر تلویزیون تمدن کابل یورش بردند و کارکنان آن را پس از بیش از سی دقیقه ضرب و شتم شدید، بازداشت کردند.

در رویدادی دیگر، سلطانعلی جوادی روزنامه‌نگار محلی و مدیر پخش رادیوی مستقل نسیم، در دادگاه بدوی طالبان در ولایت دایکندی به یک سال زندان محکوم شد. جوادی در روز دهم دسامبر به اتهام «تبلیغ علیه امارت اسلامی افغانستان» و «جاسوسی برای کشورهای خارجی» مجرم شناخته شد و به زندان منتقل شد. جوادی و دو تن دیگر از خبرنگاران رادیو نسیم، یک بار در بیست‌وهفتم سپتامبر بازداشت شده بودند و رادیو نسیم نیز از آن تاریخ به‌دستور طالبان تعطیل شده است.






کارت

کارت