EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


برگزاری کارگاه آموزشی درباره اتحادیه‌ها و حقوق کار در کنگو
شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲

اتحادیه ملی مطبوعات کنگو (SNPP)با همکاری فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) کارگاه آموزشی دو روزه‌ای را در مورد رسانه‌ها، اتحادیه‌های کارگری و حقوق کار برگزار کرد. این کارگاه که «ساختن قدرت اتحادیه برای حقوق دموکراتیک، آزادی رسانه‌ها و کار شایسته» نام داشت، از بیست‌و نهم تا سی‌ام نوامبر در کینشاسا، پایتخت کنگو و در چارچوب پروژه اتحادیه به اتحادیه (UTU)  برگزار شد. در این نشست، بیست خبرنگار از رسانه‌های مختلف از جمله روزنامه‌نگاران آنلاین گرد هم آمدند.

پا لوئیس توماسی، مدیر دفتر آفریقای فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، در بیانیه همبستگی خود خطاب به شرکت‌کنندگان گفت: «کارفرمایان رسانه‌ها علیرغم دستیابی به سودهای کلان، عمداً به پرداخت دستمزد بسیار پایین به روزنامه‌نگاران ادامه داده‌اند. کارفرمایانی که از بستن قرارداد با روزنامه‌نگاران خودداری می‌کنند یا از امضای قراردادهای دسته‌جمعی با اتحادیه خودداری می‌کنند یا پیمان‌های دسته‌جمعی را که امضا کرده‌اند زیر پا می‌گذارند، باید در دادگاه صالحه محاکمه شوند.»

دنیس سای، معاون اتحادیه ملی مطبوعات کنگو در سخنرانی خود تأکید کرد که روزنامه‌نگاران در جمهوری دموکراتیک کنگو در یک وضعیت نامطمئن به کار خود ادامه می‌دهند: « اشکال مختلف خشونت از جمله تجاوز، آدم‌ربایی، دستگیری، شکنجه و قتل بدون مجازات ثبت شده است. از سوی دیگر، زنان روزنامه‌نگار با چالش های مختلفی از جمله خشونت جنسی در محیط کار مواجه هستند. علیرغم اینکه قوانین متعددی برای دفاع از حقوق کارگران ابلاغ شده است، اکثر این قوانین اجرا نمی شوند.» او از مقامات کنگو خواست تا امنیت خبرنگاران را به‌ویژه در دوره انتخابات تضمین کنند.

در این کارگاه دو روزه موضوعات متعددی از جمله شرایط کاری خبرنگاران آنلاین و آفلاین، قوانین تضمین کننده حقوق کارگران در جمهوری دموکراتیک کنگو، آزادی تشکل، حق سازماندهی و چانه‌زنی دسته جمعی، برابری جنسیتی در رسانه‌ها و آزار جنسی و ایمنی و امنیت خبرنگاران مورد بحث قرار گرفت.






کارت

کارت