EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


دیدار دادستان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری با رهبران روزنامه‌نگاران فلسطینی
چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲

کریم خان، دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) در دوم دسامبر ۲۰۲۳ با ناصر ابوبکر، رئیس سندیکای روزنامه‌نگاران فلسطینی (PJS) در رام‌الله دیدار کرد. ابو بکر، که همچنین معاون فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران است، وضعیت روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه در غزه و کرانه باختری را به خان اطلاع داد و دو شکایت فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران و سندیکای فلسطین به دیوان را که در آوریل و سپتامبر ۲۰۲۲ ارائه شده بودند، یادآور شد.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) با استقبال از این دیدار گفت: «برای مدتی طولانی به نظر می‌رسید که دیوان بین المللی کیفری برای درگیری‌های دیگر وقت داشته است، اما نه برای این یکی. امیدوارم این نشست روند رسیدگی به شکایات مربوط به بحران کنونی و همچنین حوادث وحشتناکی را که از هفتم اکتبر در غزه رخ داده است، تسریع کند.»

سندیکای روزنامه‌نگاران فلسطینی از تحقیقات دیوان بین‌المللی کیفری در مورد وضعیت فلسطین استقبال کرد اما از منابع و کارکنان اندک این تحقیقات در مقایسه با سایرین ابراز تأسف کرد. ابوبکر، به نمایندگی از جامعه جهانی روزنامه‌نگاران، دادستان را برای محاکمه عاملان این جنایات تحت فشار قرار داد و تاکید کرد که در صورت عدم پاسخگویی، ارتش اسرائیل به حملات خود علیه روزنامه‌نگاران ادامه خواهد داد. ابوبکر در ادامه یادآور شد: «روزنامه‌نگاران فلسطینی و کسانی که برای کارشان ارزش قائلند، به نشانه روشنی نیاز دارند که دریابند قوانین بین‌المللی از آنها محافظت می‌کند و در مورد کشته‌شدگان، عدالت برقرار خواهد شد.»






کارت

کارت