EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


آزادی قاتل یک روزنامه‌نگار با حکم عفو پوتین
پنجشنبه ۲ آذر ۱۴۰۲

سرگئی خاجیکوربانوف، کارآگاه سابق روسی که به‌دلیل مشارکت در قتل آنا پولیتکوفسکایا روزنامه‌نگار مشهور، به بیست سال زندان محکوم شده بود، در حالی که هنوز نیمی از حبس خود را سپری نکرده بود توسط پوتین رئیس جمهور روسیه مورد عفو قرار گرفت و آزاد شد.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  در واکنش به این حکم گفت: «عفو یکی از قاتلان آنا پولیتکوفسکایا، عدالت را به سخره می‌گیرد. ما به‌شدت این عفو ​​را محکوم می‌کنیم و از مقامات قضایی روسیه می‌خواهیم که همه عاملان این جنایت، از جمله مغز متفکر این جنایت شنیع را محاکمه کنند.»

پولیتکوفسکایا، روزنامه‌نگار نوایا گازتا و منتقد بین‌المللی مشهور کرملین که به طور منظم نقض حقوق بشر توسط نیروهای روسی در چچن را افشا می‌کرد، در هفتم اکتبر ۲۰۰۶ در ورودی بلوک آپارتمانش مورد اصابت گلوله قرار گرفت. سرگئی خاجیکوربانوف افسر سابق پلیس مسکو، در سال ۲۰۱۴ به دلیل نقش داشتن در این قتل، به بیست سال زندان محکوم شد. بنابر اعلام وکیل خاجیکوربانوف، او پس از پایان قرارداد نظامی شش‌ماهه برای نبرد در اوکراین، توسط ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه مورد عفو قرار گرفت.

روزنامه‌ نوایا گازتا و خانواده پولیتکوفسکایا در بیانیه‌ای مشترک، آزادی زودهنگام خاجیکوربانوف از زندان را محکوم کردند و آن را «یک واقعیت وحشتناک از بی‌عدالتی و خودسری» و «توهین به یاد و خاطره فردی که به‌دلیل انجام وظیفه حرفه‌ای خود کشته شده است» دانستند.






کارت

کارت