EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


صدور حکم دادگاه علیه یک رسانه در مقدونیه
جمعه ۲۶ آبان ۱۴۰۲

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  حکم دادگاه مدنی اسکوپیه را علیه موسسه گزارشگری تحقیقی(IRL)  و سردبیر آن ساشکا سیوتکوفسکا، محکوم کرد. تیم داوسون، معاون دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران با تأکید بر این که وظیفه خبرنگاران افشای تخلفات، فساد و بی‌کفایتی است، در اعتراض به این حکم گفت: «متأسفانه، به طور فزاینده ای از سیستم‌های حقوقی برای قلدری و ساکت کردن منتقدان سوء استفاده می‌شود.»

رئیس اتحادیه مستقل روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه‌ای مقدونیه(SSNM)  در واکنش به این حکم گفت: «روزنامه‌نگاری کاری در جهت منفعت و خیر عمومی است و وظیفه هر روزنامه‌نگار کشف نقص‌های سیستم است. این تصمیم دادگاه، نمونه بارز بی‌توجهی به منافع عمومی است.»

رسانه IRL در ماه می ۲۰۲۱، مقاله‌ای را با عنوان «توطئه علیه هوا» منتشر کردند که در آن از آنژوشف، معاون سابق نخست‌وزیر جمهوری مقدونیه شمالی نام برده شد. آنجوشف شکایتی را مطرح کرد و مدعی شد که این مقاله مصداق «توهین و افترا» است. دادگاه مدنی اسکوپیه، در بیست‌وچهارم اکتبر ۲۰۲۳ سیوتکوفسکا را به پرداخت یک یورو غرامت و پرداخت هزینه‌های حقوقی دو طرف – مبلغی که به ده‌ها هزار یورو می‌رسد، محکوم کرد. این حکم نشان دهنده کوتاهی قاضی و ترجیح منافع خصوصی یک تاجر قدرتمند بر منافع عمومی شهروندان است.






کارت

کارت