EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


روزنامه‌نگار روسی-آمریکایی در روسیه بازداشت شد
چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲

آلسو کورماشوا، روزنامه نگار مستقر در پراگ که برای رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی کار می‌کرد، هجدهم اکتبر توسط مقامات کازان در روسیه به اتهام «عدم ثبت نام به عنوان یک عامل خارجی» بازداشت شد. فدراسیون‌های بین‌المللی و اروپایی روزنامه‌نگاران (IFJ-EFJ) بازداشت یک روزنامه‌نگار بی گناه را به شدت محکوم کردند و از مقامات روسیه خواستند که فوراً او را آزاد کنند.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  دستگیری آلسو کورماشوا را «نشان دهنده تلاش خفه‌کننده دیگری برای سرکوب روزنامه‌نگاران مستقل در روسیه» دانست و خواستار آزادی فوری او شد. ریکاردو گوتیرز، دبیر کل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(EFJ)  نیز ضمن محکوم کردن این بازداشت افزود: «قانون روسیه ابزاری سرکوب‌کننده است که می‌توان از آن برای محکوم کردن هر کسی استفاده کرد، حتی اگر چیزی برای پنهان کردن نداشته باشد. در حال حاضر ۲۴۵ رسانه و روزنامه‌نگار هدف این اتهامات قرار دارند. این به وضوح راهی برای رژیم روسیه برای گروگان گرفتن خبرنگاران است.»

آلسو کورماشوا روزنامه‌نگار روسی-آمریکایی که در پراگ، پایتخت جمهوری چک زندگی می‌کند، در بیستم مه برای یک مسأله فوری خانوادگی وارد روسیه شد. دوم ژوئن در راه بازگشت به پراگ، او به طور موقت در فرودگاه کازان بازداشت شد و هر دو پاسپورت آمریکایی و روسی او ضبط شد. این روزنامه‌نگار در هجدهم اکتبر دوباره بازداشت و به اتهام عدم ثبت گذرنامه آمریکایی، با احتمال پنج سال زندان روبرو است. بازداشت موقت او تا پنجم دسامبر تمدید شده است.

کورماشوا پس از ایوان گرشکویچ، دومین روزنامه‌نگار آمریکایی است که امسال توسط روسیه بازداشت می‌شود.






کارت

کارت