EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


سازمان ملل: ارتش اسرائیل «عمدا یا بی پروا» شیرین ابوعاقله را کشته است
دوشنبه ۸ آبان ۱۴۰۲

بر اساس گزارشی که سازمان ملل متحد در شانزدهم اکتبر منتشر کرد، سربازان اسرائیلی جان شیرین ابوعاقله را بدون هیچ دلیلی گرفته‌اند. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  و سندیکای روزنامه‌نگاران فلسطینی (PJS) از دادگاه کیفری بین‌المللی خواستند درباره قتل این روزنامه‌نگار فلسطینی تحقیق کند.

آنتونی بلانگر، دبیر کل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در واکنش به انتشار این گزارش اعلام کرد: «نتیجه‌گیری‌های این گزارش ویران‌کننده است و توجیه انکارناپذیری برای کمپین ما جهت رسیدگی به این پرونده در دادگاه کیفری بین‌المللی ارائه می‌کند. دادستان اکنون باید این موضوع را در اولویت قرار دهد.»

ناصر ابوبکر، رئیس سندیکای روزنامه‌نگاران فلسطینی نیز : «گزارش سازمان ملل آنچه را که سال‌ها برای فلسطینی‌ها روشن بود تأیید می‌کند که نیروهای دفاعی اسرائیل عمداً از نیروی مرگبار برای ساکت کردن و ارعاب خبرنگاران استفاده می‌کنند.»

گزارش کمیسیون مستقل بین المللی تحقیق در مورد اراضی فلسطینی و اسرائیل، بر اساس قطعنامه S-30/1 شورای حقوق بشر به شورای عمومی سازمان ملل متحد ارائه شد. نتیجه‌گیری نهایی این گزارش درباره مرگ شیرین ابوعاقله چنین است: «کمیسیون بر اساس دلایل منطقی به این نتیجه می‌رسد که نیروهای امنیتی اسرائیل بدون توجیه قوانین بین‌المللی حقوق بشر از نیروی مرگبار استفاده کرده و عمدا یا بی‌ملاحظه حق حیات شیرین ابوعاقله را نقض کرده‌اند.»

تحقیقات سازمان ملل همچنین مدعی است که واحد نظامی را که گلوله‌های مرگبار از آنجا شلیک شده، شناسایی کرده است – واحد دوودوان. نویسندگان گزارش همچنین این بیانیه خاطرنشان می‌کند که قتل عمدی یک فرد محافظت شده جنایت جنگی است، همانطور که در کنوانسیون ژنو تعریف شده است.

فدراسیون معتقد است که نظام حقوقی اسرائیل تمایل و اعتباری برای تحقیق درست درباره قتل شیرین ابوعاقله و پرونده‌های دیگر کارکنان رسانه‌های فلسطینی ندارد.






کارت

کارت