EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


دادستان کل ایران محدودیت جدید برای رسانه‌ها در پوشش پرونده‌های قضایی تعیین کرد
دوشنبه ۸ آبان ۱۴۰۲

دادستان کل ایران در دستوری جدید به دادستان‌های سراسر کشور تاکید کرد که هیچ فرد یا رسانه‌ای حق انتشار اخبار «پرونده‌های جریانی»(پرونده‌های در حال جریان در قوه قضاییه) را ندارد و در صورت انجام موجب مسوولیت قانونی برای آن‌ها خواهد شد.

بر اساس گزارش‌ها روز یکشنبه هفتم آبان‌ماه محمدکاظم موحدی، دادستان کل کشور در نشست هفتگی شورای معاونین دادستانی گفت: «اشخاص و رسانه‌ها باید در انتشار و اطلاع رسانی اطلاعات در اختیار، مراقبت‌های بیشتری به عمل آورده و بدون اجازه مقام قضائی صلاحیت‌دار از افشا و یا انتشار محتویات پرونده خودداری کنند.»

به گفته آقای موحدی «ضابطان خاص ملزم هستند در هر مرحله‌ای از پرونده نسبت به این موضوع حساسیت داشته و مراقب کنند تا اطلاعات افراد در اختیار دیگران قرار نگیرد.»

در هفته‌های گذشته اخباری که در خصوص قتل داریوش مهرجویی کارگردان نامی سینمای ایران و همسرش در رسانه‌ها انتشار یافت موجب برخورد مسوولان قضایی و امنیتی با آن‌ها شد.

همچنین تعدادی از خبرنگاران و روزنامه‌ها نیز در جریان پرونده مرگ آرمیتا گراوند نوجوان ۱۶ ساله که در متروی تهران دچار حادثه شد، با برخورد و احضار به دادسرا مواجه شدند.

به نظر می‌رسد در روزهای اخیر موج جدیدی از فشارها بر روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه شکل گرفته است. احضار مدیران مسوول رسانه‌هایی چون شرق، اعتماد، فراز، رکنا و عدم اجازه فعالیت پایگاه خبری انتخاب علیرغم لغو توقیف و همچنین احضار چند روزنامه‌نگار به دادسرا تنها بخشی از این محدودیت‌ها و اعمال فشارها است‌.

 






کارت

کارت