EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


بازداشت دوباره سه خبرنگار در افغانستان
دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲

مدیر رادیو نسیم و دو خبرنگار آن که پیش از این در اواخر ماه سپتامبر از سوی طالبان بازداشت شده بودند، بار دیگر در هفتم اکتبر به دستور ریاست اطلاعات طالبان در ولایت دایکندی بازداشت شدند. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  و اتحادیه روزنامه نگاران مستقل افغانستان (AIJU) بازداشت این روزنامه‌نگاران را محکوم کردند. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران «کمپین دستگیری طالبان علیه روزنامه‌نگاران» از زمان به قدرت رسیدن آنها را یک خطر مشخص برای آزادی بیان دانست و از طالبان خواست که به آزادی مطبوعات احترام بگذارد و همه روزنامه‌نگارانی را که هنوز در بازداشت هستند، آزاد کند. اتحادیه روزنامه نگاران مستقل افغانستان نیز از مقامات امارت اسلامی خواست مشکلات رسانه‌ها و خبرنگاران را از طریق کمیسیون تخلفات رسانه‌ای پیگیری کنند.

 در هفتم اکتبر، سلطانعلی جوادی مدیر شبکه رادیویی مستقل نسیم و دو خبرنگار آن به نام های سیف‌الله رضایی و مجتبی قاسمی توسط اعضای اداره کل اطلاعات طالبان در خانه جوادی در شهر نیلی در ولایت دایکندی در مرکز افغانستان بازداشت شدند. مکان فعلی نگهداری آنها نامشخص است.

این دومین بار در ده روز گذشته بود که این خبرنگاران توسط طالبان دستگیر شدند. در بیست‌وهفتم سپتامبر، اداره کل اطلاعات طالبان با یورش به رادیو نسیم، مدیر و دو خبرنگار را بازداشت و تجهیزات الکترونیکی و وسایل شخصی آنها را ضبط کرد. این سه‌ روزنامه‌نگار بعد از پنج ساعت بدون تلفن همراه آزاد شدند. این ایستگاه رادیویی بیش از ده روز است که تعطیل شده و همچنان منتظر تایید برای از سرگیری فعالیت است.

از آگوست ۲۰۲۱، سرکوب رسانه‌های افغانستان با تسلط طالبان بر کابل تشدید شده است و فضای رسانه‌ای در افغانستان به طور فزاینده‌ای برای خبرنگاران محدود و خطرناک شده است. در ماه اوت، رادیو همیشه بهار که یک شبکه رادیویی مستقل در قندهار است، پس از میزبانی یک دوره آموزشی مختلط، تعطیل شد.






کارت

کارت