EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


درخواست فدراسیون از یونسکو برای محافظت از خبرنگاران در غزه
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲

از زمان آغاز درگیری مسلحانه بین حماس و اسرائیل، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ)با وابسته فلسطینی خود، سندیکای روزنامه‌نگاران فلسطینی (PJS) که روزنامه‌نگاران را در نوار غزه سازماندهی می‌کند و همچنین با خبرنگاران اسرائیلی، در تماس مستمر بوده است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران ضمن درخواست از طرف‌های درگیر برای کاهش خشونت‌ها، از یونسکو خواست تا نهایت تلاش خود را برای محافظت از روزنامه‌نگاران انجام دهد.

از اولین حمله حماس در هفتم اکتبر، هزاران غیرنظامی فلسطینی و اسرائیلی از جمله روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه‌ها کشته شده‌اند. ارتش اسرائیل در شب سیزدهم اکتبر از بیش از یک میلیون فلسطینی در شمال نوار غزه خواست تا به سمت جنوب این سرزمین حرکت کنند. فدراسیون از عواقب این مسأله برای غیرنظامیان و خبرنگاران اظهار نگرانی کرد و از هر دو طرف متخاصم خواست که به قوانین بین‌المللی بشردوستانه و منشور ملل متحد احترام بگذارند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، تنها سازمان حرفه‌ای که روزنامه‌نگاران را در سازمان ملل متحد نمایندگی می‌کند، رسماً از مدیرکل یونسکو، آژانس سازمان ملل متحد که مسئول حفاظت و ایمنی روزنامه‌نگاران است، خواست تا هر کاری که ممکن است انجام دهد تا روزنامه نگاران منطقه، اعم از داخلی و خارجی، قادر به انجام ماموریت خود در اطلاع رسانی به مردم در امنیت کامل باشند. به گفته سندیکای روزنامه‌نگاران فلسطینی، در حال حاضر هیچ خبرنگار خارجی از نوار غزه گزارش نمی‌دهد و یا برای پوشش این درگیری دسترسی به این منطقه ندارد و فقط روزنامه نگاران فلسطینی می‌توانند در مورد آنچه اتفاق می‌افتد گزارش دهند. بنابراین ضروری است که سازمان ملل متحد و به ویژه یونسکو از این روزنامه‌نگاران و حقوق آنها محافظت کند و دسترسی آنها به اینترنت و سایر ارتباطات را حفظ کند تا بتوانند مردم محلی فلسطین و جهان را در مورد جنگ غزه آگاه کنند.

در نهایت، فدراسیون و مربیان ایمنی سندیکای فلسطینی آن، با به‌روزرسانی توصیه‌های ایمنی خود، وضعیت خاص شرایط کاری روزنامه‌نگاران در نوار غزه را در نظر گرفته‌اند و از همه اتاق‌های خبر برای محافظت از خبرنگاران خود در میدان دعوت کرده‌اند.






کارت

کارت