EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


حداقل یک عکاس اسرائیلی در حمله حماس کشته و یک عکاس دیگر مفقود شده‌اند
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲

عکاس اسرائیلی یانیو زوهار که برای روزنامه اسرائیل هیوم کار می‌کرد، هفتم اکتبر در جریان حمله حماس به جنوب اسرائیل کشته شد. همچنین روئی ایدان، عکاس محلی مستقر در جنوب اسرائیل، از هفتم اکتبر ناپدید شده است. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  قتل زوهر را محکوم کرد و خواستار تحقیقات فوری شد. فدراسیون همچنین از این که ایدان ممکن است توسط حماس ربوده شده باشد، به شدت ابراز نگرانی کرد.

آنتونی بلانگر، دبیر کل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این رابطه گفت: «ما در قتل فجیع عکاس یانیو زوهار عزادار هستیم و خواهان محاکمه عاملان آن هستیم. فدراسیون از حماس می‌خواهد بررسی کند که آیا عکاس روئی ایدان در میان ربوده‌شدگان است یا خیر و در صورت تایید، فوراً او را آزاد کند.»

فدراسیون از همه افراد درگیر در این درگیری خواست تا از خبرنگاران در حین انجام کار خود محافظت کنند: «جهان خواستار گزارش قابل اعتماد از این درگیری است و این مستلزم آن است که خبرنگاران و عکاسان در میدان بتوانند وظایف خود را در امنیت کامل انجام دهند.»

یانیو زوهار، عکاس روزنامه اسرائیل هیوم، در ساعات اولیه هفتم اکتبر در کیبوتس ناهال اوز در جنوب اسرائیل، نزدیک مرز با نوار غزه کشته شد. پیش از این، زوهار برای آسوشیتدپرس کار می‌کرد و در سال‌های گذشته در مورد تشدید خشونت‌ها گزارش داده بود.

روئی ایدان، عکاس اسرائیلی که برای رسانه دیجیتال وای‌نت (Ynet) کار می‌کرد، از روز هفتم اکتبر ناپدید شده است. محل نگهداری ایدان مشخص نیست. رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده‌اند که احتمال گروگان بودن او نزد حماس، افزایش یافته است. شبکه خبری که او برای آن کار می‌کند نیز تأیید کرد که این عکاس در آن روز، حمله حماس به کیبوتز کفار آزا -جایی که او در جنوب کشور، پنج کیلومتری شرق غزه مستقر است- را مستند می‌کرد.

فدراسیون در حال راستی‌آزمایی هرگونه اطلاعات مربوط به کشته‌ها، مفقودان و مجروحان روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه در این درگیری است.






کارت

کارت