EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


حمایت از سه سال و هفت ماه اعتصاب کارکنان خبرگزاری دولتی مکزیک
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲

زولیانا لاینز، نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  خطاب به روزنامه‌نگاران اعتصاب‌کننده مکزیکی گفت: «شما از حمایت صدها هزار روزنامه‌نگار در سراسر جهان برخوردارید». لاینز در سی‌ام سپتامبر، از «کمپ» خبرنگاران اعتصاب‌کننده خبرگزاری دولتی مکزیک که دولت فدرال قصد تعطیلی آن را دارد، بازدید کرد. این کارگران سه سال و هفت ماه است که در اعتصاب اند. لاینز به نمایندگی از ششصدهزار روزنامه‌نگار در سراسر جهان پیام همبستگی خود را به آنها ابلاغ کرد و خواستار به رسمیت شناختن مبارزات آنها و پرداخت غرامت برای کارگران اخراجی شد.

نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران رفتار دولت مکزیک را محکوم کرد و خواستار اقدامات جبرانی شد: «به رسمیت شناختن حقوق قانونی آنها کافی نیست، باید جبران خسارت شود.» لاینز تأکید کرد که با وجود همه‌گیری و زمان‌های سخت، کارگران کمپ تا به امروز «در دفاع از روزنامه‌نگاری، رسانه‌های عمومی و مبارزه اتحادیه‌ها» ایستاده‌اند.

دفتر منطقه‌ای فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در آمریکای لاتین و کارائیب همبستگی خود را با اعتصاب‌کنندگان تکرار کرد و خواستار راه حلی فوری برای خواسته‌هایی شد که «به طور ناعادلانه به تعویق افتاده است» و تأکید کرد «راه حل این مسأله نمی تواند تعطیلی این آژانس خبری باشد».

پس از اعلام تعطیلی آژانس توسط آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهور مکزیک در آوریل امسال، کارگرانی که سه سال و هفت ماه در اعتصاب به سر می برند، خواستار شناسایی وضعیت خود و اقدامات جبرانی هستند. این کمپ اعتصاب در فوریه ۲۰۲۰ به دنبال اخراج بیش از دویست کارگر خبرگزاری دولتی مکزیک(Notimex)  که هشتاد درصد آنها زن بودند، راه‌اندازی شد. به گفته منابع رسمی، پس از بیش از سه سال اعتصاب بدون پاسخ، دولت فدرال در آوریل ۲۰۲۳ اعلام کرد که این خبرگزاری منحل خواهد شد «زیرا دیگر ضروری نیست».

در خطرناک‌ترین کشور منطقه برای روزنامه‌نگاران، بسته شدن یکی از قدیمی‌ترین رسانه‌های عمومی، ضربه عمدی دولت به روزنامه‌نگاری و حق اطلاع‌رسانی است و بحرانی را که روزنامه‌نگاران مکزیکی با آن مواجه هستند، عمیق‌تر می‌کند.






کارت

کارت