EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


روزنامه‌نگار مشهور فیلیپینی از اتهامات فرار مالیاتی تبرئه شد
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲

ماریا رسا، روزنامه‌نگار مشهور و برنده جایزه صلح نوبل، از هر پنج اتهام فرار مالیاتی که دولت سابق فیلیپین علیه او و رسانه‌اش راپلر تدارک دیده بود، تبرئه شد. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  در واکنش به این حکم اعلام کرد: «تبرئه ماریا رسا و راپلر از تمام اتهامات فرار مالیاتی ارعاب‌آمیز، نشان دهنده یک پیروزی مهم برای آزادی مطبوعات در فیلیپین است. فدراسیون از دستگاه قضایی کشور می‌خواهد که فوراً تمام اتهامات باقی‌مانده علیه رسا و دیگر روزنامه‌نگاران فیلیپینی، از جمله تداوم بازداشت فرانکی مائه کامپیو را بازبینی کند تا به رویه آزار و اذیت و ساکت کردن کارکنان رسانه‌ که در دولت دوترته رایج بود، پایان دهد.»

اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران فیلیپین(NUJP)  نیز ضمن تبریک تبرئه ماریا رسا و راپلر از این اتهامات، اعلام کرد: «این که پرونده‌های مالیاتی تشکیل شده علیه همکاران ما رد شده است، این استدلال را معتبر می‌سازد که این پرونده‌ها دارای انگیزه سیاسی بوده و برای آزار و اذیت و ارعاب ماریا و راپلر تشکیل شده‌اند. این پیروزی حقوقی اخیر، یک یادآوری برای همه ما برای ادامه راه است.»

در دوازدهم سپتامبر، دادگاهی در شهر شرقی پاسیگ، خبرگزاری مستقل راپلر و ماریا رسا بنیانگذار آن را از پنجمین اتهام فرار مالیاتی تبرئه کرد. این حکم قابل تجدیدنظر توسط دادستان نیست. رسا و راپلر در ماه ژانویه از چهار اتهام مشابه فرار مالیاتی تبرئه شدند. این پنج پرونده در دوره زمامداری رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور سابق فیلیپین تشکیل شد. رسا که یکی از منتقدان سرسخت دوترته بود، ادعا کرده که اتهامات مطرح شده علیه وی انگیزه سیاسی داشته است.

متحدان راپلر، از جمله اتحادیه‌های کارگری و سازمان‌های مدافع حقوق بشر از این تصمیم استقبال کرده‌اند. ماریا رسا و راپلر همچنان با دو اتهام دیگر روبرو هستند.






کارت

کارت