EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


روزنامه‌نگار پاکستانی با قرار وثیقه آزاد شد
سه شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲

محمد خالد جمیل، رئیس دفتر اخبار شبکه اوصاف(ABN)  پس از حکم بازداشت چهارده روزه، در بیست‌ونهم سپتامبر با سپردن وثیقه آزاد شد. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  و اتحادیه فدرال روزنامه‌نگاران پاکستان(PFUJ)  این بازداشت را محکوم کردند و از مقامات خواستند که همه اتهامات علیه این روزنامه‌نگار را پس بگیرند. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران تأکید کرد: «روزنامه‌نگاران باید بتوانند آزادانه و بدون ترس از مجازات، گزارش دهند.»

جی.ام.جمالی رئیس اتحادیه فدرال روزنامه‌نگاران پاکستان و رعنا محمد عظیم دبیرکل این اتحادیه، در واکنش به این بازداشت اعلام کردند: «ما با این قوانین سختگیرانه و بی‌رحمانه مخالفیم و آن را خلاف آزادی بیان و استقلال رسانه‌ها می‌دانیم.»

محمد خالد جمیل شامگاه بیست‌ویکم سپتامبر در خانه خود در اسلام‌آباد دستگیر شد. پس از دو روز بازداشت، جمیل در دادگاه منطقهای حاضر شد، اما آژانس تحقیقات فدرال پاکستان(FIA) موفق به تمدید بازداشت وی نشد. پس از آن، حکم چهارده روز بازداشت قضایی در زندان آدیاله اسلام‌آباد برای وی صادر شد. جمیل به «تبلیغ محتوای بسیار تهدیدآمیز» در چندین پلتفرم رسانه‌های اجتماعی از جمله پلت فرم X متهم شده است.

بر اساس گزارش سالانه آزادی مطبوعات جنوب آسیا، حداقل نودوسه مورد خشونت جداگانه علیه حداقل هفتاد و پنج روزنامه‌نگار ثبت شده است که بالاترین آمار در منطقه است: هفت مورد آدم‌ربایی، شش مورد دستگیری، چهار بازداشت بدون اتهام و یازده اقدام قانونی جداگانه علیه هفده روزنامه‌نگار، از جمله موارد نقض حقوق رسانه ها درر پاکستان بوده است.






کارت

کارت