EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


صدور حکم ممنوعیت سفر برای دو روزنامه‌نگار در ترکیه
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲

دادگاه کیفری آنکارا در هفتم سپتامبر برای فاروق ارن، رئیس اتحادیه کارکنان چاپ و مطبوعات ترکیه و فورکان کارابای، سردبیر پورتال خبریGerçek Gündem  حکم ممنوعیت سفر صادر کرد. فدراسیون‌های بین‌المللی و اروپایی روزنامه‌نگاران (IFJ-EFJ) و اتحادیه کارکنان چاپ و مطبوعات ترکیه (DİSK BASIN-İŞ)  این اقدام علیه روزنامه‌نگاران را محکوم کردند.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این باره گفت: «ممنوعیت سفر اعمال شده بر همکاران ما غیرقابل قبول است. این یک حمله آشکار به روزنامه‌نگاری و حق آگاهی مردم است. ما از مقامات ترکیه می‌خواهیم که فوراً این حکم را لغو کنند و به آنها اجازه فعالیت آزادانه دهند. ما خواستار حل عادلانه این وضعیت هستیم و بار دیگر از اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه می‌خواهیم که شرایط را برای آزادی مطبوعات در ترکیه فراهم کند.»

اتحادیه کارکنان چاپ و مطبوعات ترکیه نیز این حکم را یک «تهدید» علیه روزنامه‌نگاران دانست.

قاضی عرفان فیدان، عضو دادگاه قانون اساسی، به دلیل مقاله‌ای که در پورتال خبری Gerçek Gündem منتشر شده بود، علیه این دو روزنامه‌نگار شکایت کرد. این مقاله به مناقشات فراوان پیرامون انتصاب فیدان در دادگاه قانون اساسی در سال ۲۰۲۱ توسط رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور پرداخته است. این روزنامه‌نگاران به «هدف قرار دادن مقامات ضد تروریسم برای سازمان‌های تروریستی» متهم شده‌اند.

در حال حاضر دادستان عمومی آنکارا درخواست مجازات حبس تا سه سال را صادر کرده است. دادگاه کیفری کیفرخواست را پذیرفته و اولین جلسه رسیدگی در هفتم نوامبر برگزار می شود.






کارت

کارت