EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


نگرانی از رواج خودسانسوری رسانه‌ها در فیلیپین
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲

نشریه خبری آنلاین Inquirer.net مقاله‌ای را که به جزئیات کمک مالی رئیس مجلس نمایندگان به دانشگاه هاروارد بوستون در ازای یک دوره زبان فیلیپینی پرداخته بود، پس گرفت. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  و اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران فیلیپین (NUJP) نگرانی عمیق خود را از این عقب‌نشینی ابراز کردند و از رسانه‌های فیلیپینی خواستند به تعهدات خود در قبال آزادی مطبوعات پایبند باشند و از خودسانسوری جلوگیری کنند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این باره گفت: «حتی اگر اقدامات توصیف شده واقعاً خیرخواهانه باشد، پس گرفتن یک تحقیق درباره منافع عمومی، نگران‌کننده است. فدراسیون نگرانی خود را نسبت به دستور حذف اعلام می‌کند و از مدیریت این رسانه می‌خواهد تا از خودسانسوری جلوگیری کند.»

اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران فیلیپین نیز ضمن ابراز نگرانی از حذف این مقاله، تأکید کرد: «اینکه چنین اقدامی با اعتراض یا پیگیری اندکی مواجه شد، نشان دهنده سردی حاکم بر جامعه رسانه‌ای در سال‌های اخیر است.»

رنه سیریاکروز، رئیس دفتر ایالات متحده رسانه خبری آنلاین فیلیپینی Inquirer.net، در یکم سپتامبر  پس از حذف غیرمنتظره یک مقاله خبری از سمت خود استعفا داد. این مقاله ادعا کرده بود که مارتین روموالدز، رئیس مجلس نمایندگان فیلیپین یک میلیون دلار به مؤسسه آموزش عالی بوستون دانشگاه هاروارد برای تأمین بودجه یک دوره جدید زبان تاگالوگ اهدا کرده است. این مقاله در سی‌ویکم آگوست به دستور مستقیم مدیریت رسانه حذف شد. این رسانه در بیانیه‌ای که در نوزدهم سپتامبر منتشر شد، از این حذف دفاع کرد و ادعا کرد که مقاله بیش از حد به منابع ناشناس تکیه کرده است و نتوانسته به استانداردهای قابلیت اطمینان کیفیت دست یابد.

پس از حذف این مقاله جنجالی، نهادهای مدنی فیلیپین درخواست‌هایی برای روشن شدن ارتباط کمک مالی ادعایی با بودجه عمومی ارائه کرده‌اند.






کارت

کارت