EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


محکومیت رئیس انجمن روزنامه‌نگاران هنگ ‌کنگ به زندان
شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲

رونسون چان، رئیس اتحادیه روزنامه‌نگاران هنگ‌ کنگ(HKJA)  به اتهام ایجاد مانع در کار پلیس، به پنج روز حبس محکوم شد. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  و اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران بریتانیا(NUJ)   بازداشت همکار خود را به‌شدت محکوم کردند و از دولت هنگ ‌کنگ خواستند به تعهد خود در قانون اساسی برای آزادی مطبوعات پایبند باشد و محکومیت این روزنامه‌نگار را لغو کند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  در این رابطه اعلام کرد: «دستگیری رونسون چان، روزنامه‌نگار و رهبر اتحادیه در حین انجام مأموریت نشان‌دهنده چالش‌های عمیقی است که کارکنان رسانه و آزادی مطبوعات در هنگ کنگ با آن مواجه هستند.»

اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران بریتانیا حکم حبس رونسون چان را نشانی از «سایه تاریکی» دانست که بر آزادی رسانه‌ها و آزادی بیان در هنگ کنگ افتاده است.

رونسون چان در بیست‌وپنجم سپتامبر، توسط قاضی لیونگ کا-کی به اتهام ایجاد مانع در کار پلیس محکوم شد. قاضی لیونگ در بررسی خود اظهار داشت که معتقد است رئیس اتحادیه پس از واکنش منفی به درخواست ارائه مدارک هویتی، عمداً در کار یک افسر پلیس مداخله کرده است. رونسون یک بار دیگر نیز در هفتم سپتامبر ۲۰۲۲ هنگام پوشش جلسه کمیته مالکان خانه در مونگ کوک، بازداشت شده بود.

از زمان تصویب قانون امنیت ملی در سال ۲۰۲۰ و در پی افزایش نفوذ چین، چشم انداز رسانه‌ای و قضایی هنگ کنگ دستکاری شده و آسیب دیده است. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در گزارش خود با عنوان «روایتی که ساکت نخواهد شد: گزارش وضعیت آزادی بیان در هنگ کنگ»، تخریب آزادی مطبوعات و آزادی‌های مدنی هنک کنگ در سالهای اخیر را شرح داده است.






کارت

کارت