EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


تداوم اعتصاب کارکنان اسپوتنیک ترکیه پس از یک ماه
دوشنبه ۳ مهر ۱۴۰۲

بیش از یک ماه از اعتصاب کارکنان خبرگزاری روسی اسپوتنیک در استانبول و آنکارا در اعتراض به اخراج بیست‌وچهار خبرنگار این رسانه می‌گذرد. فدراسیون بین‌المللی و اروپایی روزنامه‌نگاران (IFJ-EFJ) با تأکید بر همبستگی با روزنامه‌نگاران ترک، از اسپوتنیک خواست که به قانون کار احترام بگذارد و شرایط کاری مناسبی را برای کارکنان خود فراهم کند.

آنتونی بلانگر، دبیر کل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  در این رابطه گفت: «اعتصاب آخرین راه حل است، اما حقی مطلق برای همه کارگران است و باید توسط مدیریت کاملاً رعایت شود. ما در کنار اتحادیه روزنامه‌نگاران ترکیه و اعضای آن هستیم و از اسپوتنیک می‌خواهیم تا مذاکرات با اتحادیه ما را از سر بگیرد.»

فدراسیون اروپایی روزنامه‌نگاران نیز با تکرار حمایت از روزنامه نگاران اعتصاب‌کننده، اقدامات اسپوتنیک را محکوم کرد. ریکاردو گوتیرز، دبیرکل این فدراسیون ضمن تأکید بر وجود حق اعتصاب و مبارزه برای شرایط کاری بهتر در قانون اساسی ترکیه، هرگونه تلاش اسپوتنیک برای دور زدن تعهداتش به‌عنوان کارفرما را محکوم کرد. مصطفی کوللی، نایب رئیس این فدراسیون نیز استخدام کارکنان جدید توسط اسپوتنیک ترکیه با هدف شکستن اعتصاب و کاهش تأثیر آن را خلاف قانون و اخلاق حرفه‌ای دانست. وی افزود که اتحادیه به اعتصاب ادامه خواهد داد و از اسپوتنیک خواست که بیست‌وچهار خبرنگار اخراجی را بازگرداند، حقوق صنفی و جمعی را به رسمیت بشناسد و با دستمزد منصفانه اعضای اتحادیه موافقت کند.

از زمان آغاز اعتصاب در هفدهم اوت، اسپوتنیک به هیچ یک از خواسته‌های اتحادیه پاسخ نداده و مذاکرات مسدود شده است. علاوه بر این، دفاتر اسپوتنیک در استانبول و آنکارا علیه اتحادیه روزنامه‌نگاران ترکیه با ادعای عدم رعایت دوره انتظار قانونی قبل از اعلام اعتصاب، اقدام قانونی کردند. اسپوتنیک در این دادگاه نهایتاً شکست خورد و دادگاه کار استانبول، به سود اتحادیه روزنامه‌نگاران رای داد.






کارت

کارت