EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


بازداشت یک روزنامه‌نگار در کنگو
جمعه ۳۱ شهریور ۱۴۰۲

استانیس بوجاکرا، روزنامه نگار، در هشتم سپتامبر در فرودگاه بین‌المللی ندجیلی (کینشاسا) به دستور مقامات جمهوری دموکراتیک کنگو بازداشت شد. بوجاکرا متهم به «اشاعه شایعات نادرست» و «انتشار اطلاعات نادرست» است. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)   این حمله به آزادی رسانه‌ها و عزم آشکار مقامات برای ارعاب رسانه‌ها را محکوم کرد.

آنتونی بلانگر، دبیر کل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، در این رابطه گفت که دستگیری و حبس استانیس بوجاکرا مضحکه عدالت و اقدامی برای ارعاب است. بلانگر تأکید کرد: «هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که استانیس مرتکب جرم شده یا ارتباطی با مقاله داشته است، پس چگونه می‌توان او را مسئول دانست؟ ما خواستار آزادی فوری او هستیم و از دولت می‌خواهیم که ارعاب روزنامه‌نگاران را متوقف کند.»

بر اساس گزارش رسانه‌ها، استانیس بوجاکرا در ارتباط با انتشار مطلبی در ماهنامه Jeune Afrique در رابطه با قتل چروبین اوکنده، وزیر سابق حمل و نقل و نماینده مجلس، دستگیر و زندانی شد. در این مقاله به «گزارش محرمانه فاش شده منتسب به آژانس اطلاعات ملی» اشاره شده است که عوامل اطلاعات نظامی را به دست داشتن احتمالی در قتل متهم کرده است.

فرانسوا سودان، سردبیر Jeune Afrique، به رسانه‌ها گفت که مقامات در تلاش بودند استانیس را مجبور کنند که منابع خود را فاش کند. این مجله همچنین خاطرنشان کرد که مقاله مورد اتهام، توسط روزنامه‌نگار امضا نشده است و این امر دلیل بازداشت وی را زیر سوال می‌برد.






کارت

کارت