EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


بازداشت غیرقانونی پدر روزنامه‌نگار مشهور مصری
سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۲

پدر احمد جمال زیاده روزنامه‌نگار مشهور مصری، توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده است. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  از مقامات مصری خواست تا جمال عبدالحمید زیاده را آزاد کرده و از ارعاب مطبوعات دست بردارند.

آنتونی بلانگر، دبیر کل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این رابطه گفت: «ما از فشارهای مداوم مقامات مصر به خانواده‌ها و بستگان روزنامه‌نگاران تبعیدی منتقد دولت برای ارعاب و ساکت کردن آنان، خشمگین هستیم. ما خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط جمال زیاده هستیم و از مقامات مصری می‌خواهیم بیست‌وچهار روزنامه‌نگار را که در حال حاضر زندانی هستند، آزاد کنند.»

ماموران امنیتی مصر در بیست‌ودوم اوت، به طور غیرقانونی جمال عبدالحمید زیاده، پدر احمد جمال زیاده – روزنامه‌نگار و سردبیر وب‌سایت خبری مستقل زاویه ثالثه (Zawia3) که اکنون در تبعید در بلژیک زندگی می‌کند را دستگیر کردند. زیاده به مکان نامعلومی منتقل شد و قبل از شروع بازجویی‌ها، چهار افسر مختلف از او پرسیدند که آیا پسرش احمد جمال زیاده است یا خیر. در حین بازجویی، چشمان او را بستند و به دستانش دستبند زدند و از پسرش در بلژیک جویا شدند. برای او قرار بازداشت پانزده روزه صادر شده و به خانواده او اجازه ملاقات داده نشده است.

احمد زیاده که خود نیز دو بار سابقه بازداشت در مصر به‌دلیل فعالیت‌های روزنامه‌نگاری را دارد، به فدراسیون گفت که بازداشت پدرش برای فشار به وی و واکنشی به پوشش زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری آتی است.






کارت

کارت