EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


آزادی ۹ خبرنگار از اسارت طالبان
پنجشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۲

در روزهای اخیر ۹ خبرنگار در سراسر افغانستان از بازداشت طالبان آزاد شدند. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  و اتحادیه روزنامه‌نگاران مستقل افغانستان  (AIJU)سرکوب خبرنگاران توسط طالبان را محکوم کردند و خواهان آزادی فوری همه کارکنان رسانه‌ای از بازداشت طالبان شدند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این رابطه اعلام کرد: «سرکوب اخیر رسانه‌های افغانستان تحت رژیم طالبان باعث شده است که روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه‌های این کشور با وجود تضمین‌های خلاف آن، همچنان با حوادث فزاینده دستگیری، آزار و اذیت و حمله خودسرانه مواجه شوند. در حالی که آزادی ۹ روزنامه‌نگار یک اتفاق خوشایند است، فدراسیون از طالبان می‌خواهد که فوراً تمام کارکنان رسانه‌ای را که هنوز در بازداشت به سر می‌برند، آزاد کرده و برای محافظت از امنیت تمام خبرنگاران در افغانستان تلاش کند.»

اتحادیه روزنامه‌نگاران مستقل افغانستان نیز با استقبال از آزادی خبرنگاران دستگیر شده، بار دیگر از مسئولان طالبان خواست که پرونده‌های مربوط به کار رسانه‌ها را از طریق «کمیسیون رسیدگی به شکایات و رسیدگی به تخلفات رسانه‌ای» پیگیری کنند.

نتیجه استحکام رژیم جدید، فروپاشی چشمگیر بخش رسانه‌ای کشور بوده است که روزگاری پر رونق بود. روزنامه‌نگاران با فقر، بازداشت، حمله و آزار روزافزون مواجه شدند.

اتهام اغلب روزنامه‌نگارانی که در موج جدید سرکوب‌ها بازداشت شدند، ارتباط با رسانه‌های در تبعید یا خارجی بوده است. مرتضی بهبودی، روزنامه‌نگار فرانسوی پس از بازگشت به کابل در ژانویه ۲۰۲۳ بازداشت شد و تاکنون در زندان باقی مانده است. در زندان افغانستان باقی می‌ماند، فدراسیون گزارش‌هایی دریافت کرده است که پرونده او با اتهام جاسوسی به دادگاه رفته است.






کارت

کارت