EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


حمله موشکی روسیه به هتل خبرنگاران در دونتسک
یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲

حملات موشکی روسیه در شهر پوکروفسک در شرق منطقه دونتسک، به هتل محل استقرار خبرنگاران آسیب رساند. این دومین حمله روسیه به تأسیسات مورد استفاده کارکنان رسانه‌ها در شهرهای اوکراین در هفته‌های اخیر است.

فدراسیون بین‌المللی و اروپایی روزنامه‌نگاران (IFJ-EFJ) این حمله را با شدیدترین عبارات محکوم کردند و به مقامات روسی تعهدات خود در رابطه با حمایت از روزنامه‌نگاران مطابق با قوانین بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بشر را یادآوری کردند.

تیم داوسن، معاون دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران نیز در این رابطه گفت: «زمانی که مکان‌های رفت و آمد روزنامه‌نگاران به طور مکرر مورد اصابت قرار می‌گیرند، هدف روشن است – رسانه‌ها را بترسانند تا جنایات گزارش نشود. مسئولیت ما روزنامه‌نگاران این است که این رفتار تکان‌دهنده را فریاد بزنیم.»

سرگئی تومیلنکو، رئیس اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران اوکراین (NUJU) گفت: «ارتش روسیه به وضوح روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه‌های مستقل را هدف قرار می‌دهد. ما از رهبران جهان می‌خواهیم که جلوی ارتش روسیه را بگیرند و از غیرنظامیان محافظت کنند.»

به گزارش رویترز، حملات روسیه در شب ۷ آگوست یک هتل و یک آپارتمان در شهر پوکروفسک در شرق این کشور را ویران کرد و حداقل هشت غیرنظامی را کشت.

این دومین بار در هفته‌های اخیر است که امکانات مورد استفاده روزنامه‌نگاران در حملات روسیه به شهرهای اوکراین مورد اصابت قرار می‌گیرد. به گزارش گاردین، روز ۲۷ ژوئن به یک پیتزافروشی که خبرنگاران و امدادگران در شهر کراماتورسک در شرق اوکراین به آنجا رفت و آمد می‌کردند، حمله شد. در این حمله، حداقل یازده نفر از جمله نویسنده مشهور اوکراینی «ویکتوریا آملینا» کشته شدند.

بر اساس داده‌های IFJ از زمان حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، چهارده روزنامه‌نگار و کارمند رسانه در حین انجام وظیفه کشته شده‌اند.






کارت

کارت