EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


محکوم‌شدن روزنامه‌نگار سابق روسی به ۲۲ سال زندان
پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲

ایوان سافرونوف، روزنامه‌نگار سابق روسی، به اتهام ارائه اطلاعات اسرار دولتی مرتبط با فروش تسلیحات به جمهوری چک، هفتم ژوئیه ۲۰۲۰ متهم به “خیانت بزرگ” شد. از زمان دستگیری وی، مقامات نتوانستند شواهد خاصی را علیه او پیدا کنند. در پنجم سپتامبر، دادگاه شهر مسکو او را به ۲۲ سال زندان محکوم کرد.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) و اتحادیه روزنامه‌نگاران روسیه (JMWU) تصمیم دادگاه شهر مسکو را به‌شدت محکوم کردند.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، گفت: «ایوان سافرونوف داستان‌هایی نوشت که باعث ناراحتی دولت شد. این محاکمه دشواری روزنامه‌نگاری در روسیه و وضعیت رو به وخامت آزادی مطبوعات در این کشور، را به ما یادآوری کرد. ما آزادی سافرونوف که یکی دیگر از قربانیان سرکوب آزادی رسانه‌ها و مطبوعات توسط دولت است، را از مقامات روسیه خواستاریم.»

آندری جویربلیس، دبیر اتحادیه روزنامه‌نگاران روسیه (JMWU) نیز دراین‌رابطه گفت: «آزار و اذیت سافرونوف چیزی جز انتقام شخصی توسط سرویس‌های مخفی به‌خاطر مقاله‌های او در روزنامه‌های روسی کومرسانت و ودوموستی و اقدامی برای ارعاب علیه کل جامعه روزنامه‌نگاران روسیه است که در حال حاضر تحت سانسور شدید قرار گرفته‌اند.»

ایوان سافرونوف تا می ۲۰۲۰ روزنامه‌نگار برجسته‌ای بود که در مورد مسائل دفاعی برای روزنامه‌های روسی کومرسانت و ودوموستی گزارش می‌داد.

دادگاه عالی روسیه، در دوم اوت، تجدیدنظر نهایی ایوان سافرونوف، روزنامه‌نگار، علیه حکم ۲۲ سال زندان او به دلیل خیانت به کشور، را رد کرد.






کارت

کارت