EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


روز خبرنگار در ایران زیر سایه سرکوب رسانه‌ای
چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲

هفدهم مردادماه که در ایران به عنوان روز خبرنگار نامگذاری شده است، امسال با فضایی کاملا متفاوت نسبت به سال‌های گذشته از سوی روزنامه‌ها، نهادهای صنفی و اشخاص بازتاب داشته است.

پس از اعتراضات سراسری سال گذشته در ایران به دنبال مرگ مشکوک مهسا امینی در شهریور و افزایش فشارها بر روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه که با دستگیری بیش از یکصد روزنامه‌نگار در ده ماه گذشته صورت گرفته، روزنامه‌نگاران بیش از گذشته با سرکوب روبرو بوده است.

روزنامه هم‌میهن در سرمقاله خود با عنوان «خبرنگاران تنهاتر از همیشه» روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «اندوه آفتاب هفدهم»، روزنامه سازندگی با مقاله «ما متهمیم» و روزنامه پیام ما با یادداشت «ممنون که ما را تحمل می‌کنید» ضمن یاد کردن از الهه محمدی و نیلوفر حامدی دو روزنامه‌نگار  روزنامه‌های هم‌میهن  و شرق نسبت به مشکلات عدیده خبرنگاری در ایران واکنش نشان دادند.

از سوی دیگر روزنامه‌های حامی حکومت نظیر کیهان، جوان و ایران در مطالبی جداگانه بدون اشاره به نام روزنامه‌نگاران زندانی، آنها را متهم به جاسوسی کردند.

چندی پیش مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه در سخنانی اظهار داشت که نیلوفر حامدی و الهه محمدی به دلیل فعالیت خبرنگاری بازداشت نشده‌اند و اتهام آنها «همکاری با دولت متخاصم آمریکا» است. ادعایی که می‌تواند برای آن‌ها خطر مجازات سنگینی داشته باشد.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در بیانیه‌ای که به تازگی منتشر شده بار دیگر ضمن بی اساس خواندن اتهامات انتسابی علیه نیلوفر حامدی، روزنامه‌نگار روزنامه شرق و الهه محمدی، روزنامه‌نگار روزنامه هم‌میهن که بیش از ده ماه است در زندان به سر می‌برند، خواستار لغو همه اتهامات و آزادی آن‌ها و همه روزنامه‌نگاران دربند شد.

دومینیک پرادالیه، رئیس فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران گفت: «حبس روزنامه‌نگاران به خاطر انجام کارشان یک علامت هشدار دهنده در سطح بین‌المللی است».

خانم پرادالیه گفت: «ما مجددا اتهامات بی‌اساس علیه همکارانمان، نیلوفر حامدی و الهه محمدی را محکوم می‌کنیم و از مقامات ایرانی می‌خواهیم که همه اتهامات علیه آنها را لغو کنند.»

به گفته وی «روزنامه‌نگاری جرم نیست و جمهوری اسلامی باید همه خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای کشور را آزاد کند».

هر چند که مقامات ایران با تاکید بر عدم زندانی کردن خبرنگاران و تغییر عناوین اتهامی آمار خود را به تعبیر خود اصلاح میکنند اما با این وجود نقض آزادی بیان و سرکوب رسانه‌ای همواره یکی از معضلات فعالیت خبرنگاران در ایران است.

دو روز پیش ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در حاشیه جشنواره رسانه‌ای که به مناسبت  روز خبرنگار برگزار می‌شد با بیان اینکه آزادی قلم و بیان از افتخارات جمهوری اسلامی است، گفت: « تا امروز علیرغم همه هجمه‌ها و تخریب‌ها علیه دولت، از هیچ خبرنگاری شکایت نکردیم و کسی بخاطر کار خبرنگاری در زندان نیست»

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که بر اساس آخرین آمار فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در حال حاضر ۸ روزنامه‌نگار در زندان به سر می‌برند و ۳ روزنامه‌نگار نیز منتظر اجرای حکم زندان خود هستند.

 






کارت

کارت