EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


پیداشدن جسد یک روزنامه‌نگار در مکزیک
جمعه ۲۳ تیر ۱۴۰۲

جسد لوئیس مارتین سانچز اینیگز، خبرنگار ۵۹ساله روزنامه لاجورنادا، در هشتم ژوئیه پیدا شد. او سه روز پیش  از این حادثه ربوده شده بود. دو تن دیگر از کارکنان مطبوعات نیز در روزهای اخیر در حوالی همین محل ربوده شدن سانچز ربوده شده بودند ، اما اخیراً آزاد شدند. این زنگ خطری را در مورد وضعیت منطقه ایجاد می‌کند که نیاز به رسیدگی فوری دارد.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) ضمن حمایت از درخواست اتحادیه ملی سردبیران مطبوعات  مکزیک(SNRP) ، این موج جدید خشونت را  علیه روزنامه‌نگاران در مکزیک شدیدا محکوم کرد.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران همچنین دراین‌رابطه اعلام کرد: «عدم تضمین امنیت برای روزنامه‌نگاران در جهت انجام کارشان به طور سیستماتیک به آزادی بیان و حق دسترسی به اطلاعات مردم مکزیک آسیب می‌رساند و در نتیجه بر دموکراسی نیز تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل ضروری است که مقامات دولتی به شیوه‌ای فوری و هماهنگ برای جلوگیری از جنایات جدید و جلوگیری از مصونیت از مجازات مداخله کنند. جان هزاران کارگر مطبوعاتی در کشور به آن بستگی دارد.»

اتحادیه ملی سردبیران مطبوعات  مکزیک نیز در بیانیه‌ای این قتل جدید را محکوم کرد و افزود: «از رئیس‌جمهور، فرماندار نایاریت و دفتر دادستانی ایالت می‌خواهیم که فوراً از خانواده لوئیس مارتین محافظت کنند و با دفتر دادستان کل مکزیک برای انجام تحقیقات، تحت پروتکل مشخص جنایات ارتکابی علیه آزادی بیان، هماهنگ کنند.»

سانچز اینیگز پس از جنایات میروسلاوا بریچ در مارس ۲۰۱۷ و خاویر والدز در ماه مه همان سال، سومین خبرنگار لاجورنادای مکزیک است که در سال‌های اخیر به قتل رسیده است.






کارت

کارت