EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


پیام دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران درباره استرداد جولیان آسانژ
جمعه ۲۳ تیر ۱۴۰۲

در ژوئیه ۲۰۲۳

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در ژوئیه ۲۰۲۳ در سرمقاله نشریه فدراسیون (IFJ Voice)، مسئولیت‌ رسانه‌ها در جریان استرداد جولیان آسانژ را مطرح کرده است.

متن کامل این سرمقاله به شرح زیر می‌باشد:

«وقتی بفهمیم هواپیما با جولیان آسانژ به سمت ایالات متحده پرواز کرده است، خیلی دیر خواهد بود که از دیدن یکی از بزرگ‌ترین بی‌عدالتی‌هایی که حرفه ما تابه‌حال دیده است، پشیمان شویم.

اکنون زمان آن رسیده است که پس از شکست سیاستمداران در مأموریت خود برای دفاع از آزادی، انگشت اتهام را به سمت رؤسای رسانه‌های بزرگ جهان بگیریم. همین چند روز پیش، زمانی که رئیس فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران یک مقاله را به دو روزنامه مهم فرانسوی (لوموند و لیبراسیون) پیشنهاد داد، آنها مؤدبانه پاسخ دادند که فضای لازم را حتی در وب‌سایتشان ندارند!

این رسانه‌ها اکنون پس از سال‌ها پر کردن صفحات خود با داستان‌های ارائه شده توسط جولیان آسانژ و ویکی‌لیکس، مسئول سکوتی هستند که علیه این مرد در جریان است.

وقتی خبر استرداد او در همه رسانه‌ها  نه فقط پلتفرم‌های خبری فرانسه، منتشر شود، سروصدای زیادی به پا خواهد شد.

در بحبوحه جنگ در اوکراین و دوقطبی جهانی، بدخواهان دولت‌های بریتانیا، ایالات متحده و سوئد از این ماجرا برای منافع ژئوپلیتیکی خود استفاده خواهند کرد.

هیچ یک از سایر کشورها، از جمله فرانسه، آلمان و کانادا، جرئت محافظت از آسانژ را  از طریق دادن پیشنهاد پناهندگی به او، نداشته‌اند.

وقتی اعضای رسانه‌ها  پس از استرداد آسانژ حیرت‌زده از خواب بیدار شوند، هیچ روزنامه‌نگار یا رسانه‌ای نمی‌تواند بگوید که نمی‌دانسته است. اگر آسانژ محکوم شود، داستان‌های مشابه داستان وی چندبرابر می‌شود و هر روزنامه‌نگار دیگری نیز به سرنوشت مشابه او دچار خواهد شد.»

آنتونی بلانگر

دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران






کارت

کارت