EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران خواستار آزادی فوری ساسان آقایی و یغما فشخامی شد
دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) به همراه عضو وابسته‌اش انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران(AoIJ) با اعتراض به بازداشت ساسان آقایی و یغما فشخامی در مردادماه توسط مقامات قضایی جمهوری اسلامی خواستار آزادی فوری آنان است.

آنتونی بلانژه دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران با بیان اینکه «این دستگیری‌ها نقض صریح حقوق همکاران ما در ایران، نقض حقوق بشر و همچنین حقوق اولیه روزنامه‌نگاران و خبرنگاران می‌باشد» خواستار آزادی فوری ساسان آقایی و یغما فشخامی از سوی مقامات ایرانی شد.

ماموران دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در ۱۳ آگوست با حضور در روزنامه اعتماد اقدام به دستگیری ساسان آقایی روزنامه‌نگار ۳۴ ساله و جانشین سردبیر این روزنامه‌ نمودند. همچنین در ۲۲ آگوست یغما فشخامی روزنامه‌نگار سایت دیده‌بان ایران نیز بازداشت شد و هر دو این روزنامه‌نگاران به اتهام همکاری با رسانه‌های خارج از کشور در بازداشت به سر می‌برند.

براساس گزارش‌ها هر دو این روزنامه‌نگاران اتهامات وارده را رد کرده‌اند و این مسئله موجبات نگرانی برای تحت فشار بودن آنان در سلول انفرادی برای انجام اعترافات غیرواقعی را افزایش داده است.

این دو روزنامه‌نگار در زندان اوین در سلول انفرادی تحت بازداشت هستند و براساس گزارش‌ها دوره بازداشت آنان برای یک ماه تمدید شده است.

در اکتبر ۲۰۱۱ خوان ا. مندز، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد شکنجه با انتشار گزارشی خواستار ممنوعیت استفاده از زندان انفرادی شد و آن را نوعی شکنجه برای زندانیان دانست.

ایران یکی از کشورهای خطرناک برای روزنامه‌نگاران محسوب می‌شود و در حال حاضر ۵ روزنامه‌نگار در ایران زندانی هستند.






کارت

کارت