EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


دستگیری غیرقانونی یک روزنامه‌نگار در بخش اشغالی اوکراین
دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۲

ایرینا لوچنکو، روزنامه‌نگار سابق اوکراینی و عضو اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران اوکراین و همسرش را در ۳۱ مه، در جنوب شرقی اوکراین و در بخش اشغالی زاپوریژژیا (Zaporizhzhia)، دستگیر شدند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) و فدراسیون اروپایی روزنامه‌نگاران (EFJ) در بیانیه‌ای مشترک، از درخواست‌های اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران اوکراین (NUJU) حمایت کردند و نگرانی شدید خود را در مورد دستگیری لوچنکو و همسرش ابراز کردند.

فدراسیون بین‌المللی و اروپایی روزنامه‌نگاران همچنین به مقامات روسیه در آن منطقه یادآوری کردند که آنها مسئول جان روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه‌ای در زندان هستند و خواستار آزادی فوری و بدون قیدوشرط لوچنکو و همه روزنامه‌نگارانی که به طور ناعادلانه در حبس هستند، شدند.

لوچنکو و همسرش بر اساس بیانیه اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران اوکراین، در یک زیرزمین و با دسترسی محدود به غذا در شرایط غیرانسانی نگهداری شده‌اند و با اتهامات تروریستی مواجه هستند. این روزنامه‌نگار در زمان دستگیری به هیچ‌گونه فعالیت روزنامه‌نگاری مشغول نبوده است.

رئیس اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران اوکراین نیز گفت: «دستگیری غیرقانونی این روزنامه‌نگار سابق و همسرش، بی‌اعتنایی آشکار به حقوق بشر و حقوق حرفه‌ای روزنامه‌نگاران است که توسط اشغالگران صورت‌گرفته است.»

طبق گزارش پلتفرم ایمنی روزنامه‌نگاران شورای اروپا، ۱۴ روزنامه‌نگار در اوکراین اشغالی زندانی هستند.






کارت

کارت