EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


ناپدیدشدن و ربودن خبرنگاران در میان اعتراضات پاکستان
شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲

عمران ریاض خان، روزنامه‌نگار و یوتیوبر و سامی آبراهام، رئیس بول نیوز و مجری برنامه، در پی ناآرامی‌های گسترده پس از دستگیری عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان در روز نهم ماه مه، ربوده شدند.

البته سامی آبراهام  در ۳۰ مه، پس از یک هفته، توسط ربایندگان آزاد شد؛ اما ریاض‌خان پس از تقریباً یک ماه، همچنان مفقود است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) دراین‌رابطه  اعلام کرد: «ناپدیدشدن این دو روزنامه‌نگار بسیار نگران‌کننده است، زیرا به نظر می‌رسد حاکمیت قانون بر اساس قانون اساسی پاکستان نادیده گرفته شده است.»

فدراسیون همچنین از مقامات پاکستانی خواست که تحقیقات کامل و فوری در مورد بازداشت سامی ابراهیم انجام دهند و از دستورات دادگاه عالی لاهور برای تحویل‌دادن عمران ریاض خان تبعیت کنند.

هر دو روزنامه‌نگار ناپدید شده با عمران خان، نخست‌وزیر سابق در ارتباط بودند. عمران ریاض خان قبلاً در ژوئیه ۲۰۲۲ در پنجاب به دلیل اظهارات جنجالی علیه ارتش پاکستان و بار دیگر در فوریه ۲۰۲۳ به اتهام تلاش برای بدنام‌کردن نهادهای دولتی دستگیر شده بود. در هر دو مورد، ریاض خان پس از کمتر از یک هفته آزاد شده بود.

اتحادیه فدرال روزنامه‌نگاران پاکستان (PFUJ) نیز دستگیری خبرنگاران در پاکستان به دلیل انتقاد از دولت یا سازمان‌های امنیتی را به‌شدت محکوم کرد و آن را به معنای محدودکردن آزادی بیان دانست.






کارت

کارت