EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


دادگاه رسیدگی به اتهامات انتسابی نیلوفر حامدی برگزار شد
سه شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲

گزارش‌ها از برگزاری نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات انتسابی نیلوفر حامدی، روزنامه‌نگار شرق که بیش از ۹ ماه است در زندان بسر می‌برد، حکایت دارد.

بر این اساس روز سه شنبه نهم خردادماه، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات نیلوفر حامدی، علیرغم درخواست‌های حقیقی و حقوقی بر اساس اصول قانون اساسی مبنی بر علنی بودن دادگاه، پشت درهای بسته شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

در جریان این جلسه، خانم حامدی روزنامه‌نگار و خبرنگار شرق که به واسطه تهیه نخستین گزارش از مرگ مشکوک مهسا امینی در شهریورماه گذشته بازداشت شد متهم به همکاری با دولت متخاصم، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام شد.

محمد حسین آجرلو همسر نیلوفر حامدی در صفحه شخصی خود نوشت: جلسه دادگاه به صورت غیر علنی و بدون حضور اعضای خانواده با تصویربرداری مرکز رسانه قوه قضاییه در کمتر از ۲ ساعت برگزار شد که وکلای پرونده فرصتی هم برای دفاع پیدا نکردند. همچنین، نیلوفر تمام اتهامات وارده را رد کرد و تاکید داشته به عنوان یک خبرنگار به وظایف خود در چارچوب قانون عمل کرده و هیچ اقدامی علیه امنیت ایران انجام نداده است.

به گفته آقای آجرلو، ادامه رسیدگی پرونده به جلسات بعدی موکول شد که تاریخ آن مشخص نیست.

از سوی دیگر پرتو برهانپور وکیل نیلوفر حامدی بعد از پایان جلسه دادگاه در گفتگویی با بیان اینکه ایرادات شکلی زیادی در پرونده وارد است، اظهار داشت: ما یک لایحه متضمن ۱۵ ایراد شکلی از جمله عدم دسترسی خانم حامدی به وکیل در طی دوران بازداشت و درخواست رسیدگی به پرونده در دادگاه صالح و با حضور هیات منصفه و به صورت علنی را به دادگاه ارائه دادیم. خانم حامدی از اولین روز بازداشت کتبا تقاضای دسترسی به وکیل را کرده بود، ولی تا اواخر فروردین امسال از این حق محروم بود.

وی همچنین افزود: نکته دیگر در خصوص قرار بازداشت موقت موکل است که با توجه به شان و جایگاه موکل و اتمام مرحله تحقیقات مقدماتی، دلیلی برای ادامه آن وجود ندارد.

گفتنی است نیلوفر حامدی و الهه محمدی از نخستین روزنامه‌نگارانی بودند که موضوع مرگ مشکوک مهسا امینی را پوشش دادند که آغازگر اعتراضات سراسری در ایران شد. مقامات ایران این دو روزنامه‌نگار را متهم به جاسوسی کردند. اتهامی که در ایران مجازات اعدام دارد.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران چندی پیش با انتشار بیانیه‌ای خواستار برگزاری دادگاه علنی دو روزنامه‌نگار دربند شد و بار دیگر از مقامات ایران خواست تا همه روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای را آزاد کنند.

 

 

 






کارت

کارت