EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


تهدید روزنامه‌نگاران در خارج از ایران برای مهار اطلاع رسانی
پنجشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۶

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) تهدید روزنامه‌نگاران بخش‌های فارسی زبان رسانه‌های جهانی در خارج از کشور را از سوی نهادهای امنیتی و دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران محکوم می‌کند. تهدید و فشار بر روزنامه‌نگاران و خانواده‌های آنها در داخل کشور، تلاش نظام برای مهار اطلاع رسانی است.

چگونه می‌توان روزنامه‌نگاران ایرانی را حتی زمانی که در خارج از کشور کار می‌کنند، تحت فشار قرار داد؟ به تاریخ ۲۴ مرداد۱۳۹۶ (15 اوت 2017) – مدیر سرویس جهانی بی بی سیفرنچسکا آنسوُرث با انتشار اطلاعیه‌ای، یکی از روش‌های اعمال فشار را فاش کرد. « ایران ۱۵۲ نفر از کارکنان و همکاران فعلی و پیشین بخش فارسی این رسانه را ممنوع معامله کرده است» وی این اقدام دادگاهی در ایران را محکوم کرد.

در یک سال گذشته گزارش‌گران بدون مرز (RSF) دست‌کم ده‌ها مورد احضار خانواده‌ها را شمارش کرده است که این احضارها به طور عمده از سوی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی انجام شده‌اند. در این باره بیش از ۵۰ روزنامه‌نگار مقیم خارج از کشور که با بخش‌های فارسی رسانه‌های جهانی و یا رسانه‌های مستقل همکاری می‌کنند، به طرق گوناگون مورد تهدید قرار گرفته‌اند. از این میان ۱۶ نفر از آن‌ها به مرگ تهدید شده‌اند.

فشار و تهدید به گونه‌ای است که شمار زیادی از روزنامه‌نگاران و مدیران بخش‌های فارسی این رسانه‌ها در گفت و گو با گزارش‌گران بدون مرز خواسته‌اند در این گزارش از آن‌ها نام برده نشود.






کارت

کارت