EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


بیست و یکمین گزارش سالانه آزادی مطبوعات جنوب آسیا منتشر شد
جمعه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲

به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات در سوم ماه مه، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) به نمایندگی از شبکه همبستگی رسانه‌های جنوب آسیا (SAMSN)، بیست و یکمین گزارش سالانه آزادی مطبوعات جنوب آسیا بانام SAPFR22-23  را منتشر کرد.

این گزارش که با عنوان «فشار و قطبی‌سازی: تقویت مقاومت رسانه‌ای در جنوب آسیا»، شناخته می‌شود رابطه پیچیده بین قدرت و آزادی مطبوعات و آزادی بیان به‌عنوان حقوق اساسی بشر را در هشت کشور جنوب آسیا از یکم مه ۲۰۲۲ تا سی‌ام آوریل  ۲۰۲۳ بررسی می‌کند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران درمجموع ۲۵۷ مورد نقض حقوق رسانه‌ها را در این گزارش ثبت کرده است که شامل قتل هدفمند سیزده روزنامه‌نگار، بازداشت دست‌کم هفتادوشش متخصص رسانه‌ای و ارعاب و آزار بیش از ۱۶۳ روزنامه‌نگار توسط مجریان قانون است.

این گزارش سالانه که با حمایت یونسکو، کمیسیون اروپا (EC)، اتحادیه روزنامه نگاران نروژ (NJ) و بنیاد ملی دموکراسی (NED) گردآوری شده است تأثیر افزایش قطبی‌سازی سیاسی و اجتماعی، اختلال دیجیتال و پیامدهای آن را بر صنعت رسانه در کشورهای جنوب آسیا نشان می‌دهد و همچنین به وضعیت اسفناک روزنامه‌نگاران افغان تبعیدشده در پاکستان و فراتر از آن نیز اشاره می‌کند.

فدراسیون در این رابطه اعلام کرد: «در سال ۲۰۲۳، جنوب آسیا شاهد تهدیدات جدی بسیاری برای آزادی مطبوعات و نهادهای دموکراتیک بوده است، به‌علاوه تجاوز دولت، خشونت و زندان‌سازی چشم‌انداز رسانه‌ای منطقه را مخدوش کرده است. مهم از هر زمان دیگری این است که ما به‌عنوان کارکنان رسانه، چالش‌های آزادی رسانه‌ها و ایمنی روزنامه‌نگاران را بررسی کنیم، آگاهی را افزایش دهیم و مشارکت‌ها را برای دفاع از رسانه‌ها در برابر حملات تقویت کنیم.»






کارت

کارت