EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران: آزادی مطبوعات یک گام دیگر به عقب برداشته است
چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) طی بیانیه‌ای به این مناسبت از این واقعیت ابراز تأسف کرد که آزادی مطبوعات آشکارا در حال برداشتن یک گام به‌عقب است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران ضمن ابراز تأسف ازاینکه علیرغم حسن نیت بیان‌شده در دو قطعنامه سازمان ملل متحد  در مورد حمایت از خبرنگاران، هیچ تعهد واقعی برای ریشه‌کن کردن خشونت علیه روزنامه‌نگاران اتخاذ نشده، خواستار تصویب فوری یک سند بین‌المللی الزام‌آور شد برای تقویت آزادی مطبوعات شد.

دومینیک پرادالی، رئیس فدراسیون در روز جهانی آزادی مطبوعات گفت: «از پرو تا ایران، از سودان تا افغانستان، دولت‌ها اقدامات شدیدی را برای ممانعت از آزادی بیان و ممانعت از حق آگاهی عمومی انجام می‌دهند، ازجمله محدودیت‌های اینترنتی، ضرب و شتم، زندانی کردن و ارعاب روزنامه‌نگاران، کنترل محتوای رسانه‌ها و وضع قوانین شدید رسانه‌ای و موارد دیگر.»

خانم پرادلی افزود: «از زمان تصویب بیانیه ویندهوک در سال ۱۹۹۱، اقدامات بسیار کمی برای ایجاد شرایط مشخص در سطح بین‌المللی برای تضمین آزادی و امنیت برای خبرنگاران انجام شده است.»

در ۳ می ۱۹۹۳ ، مجمع عمومی سازمان ملل روز جهانی آزادی مطبوعات را اعلام کرد. این روز به‌منظور یادآوری به دولت‌های جهان است که باید به تعهد خود نسبت به آزادی مطبوعات احترام بگذارند.

امسال یونسکو فعالیت‌های خود را بر روی «شکل دادن به آینده حقوق: آزادی بیان به‌عنوان محرکی برای سایر حقوق بشر» متمرکز کرده است.

بر اساس آخرین فهرست فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، ۶۸ کارمند رسانه در سال ۲۰۲۲  کشته شده‌اند و حداقل ۳۷۵ روزنامه‌نگار و کارمند رسانه نیز در پشت میله‌های زندان هستند. همچنین چین به‌عنوان بزرگ‌ترین زندانی روزنامه‌نگاران در جهان معرفی شده است.

 از زمان حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، سیزده خبرنگار کشته شده‌اند و هزاران خبرنگار افغان و خانواده‌هایشان از ترس کشته شدن مجبور به ترک افغانستان شده‌اند.






کارت

کارت