EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


 نقش شورای عالی رادیو و تلویزیون ترکیه در محدود  کردن گزارش‌های انتقادی
یکشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) همراه با  نوزده سازمان آزادی مطبوعات، آزادی بیان و حقوق بشر از شورای عالی رادیو و تلویزیون ترکیه (RTÜK) خواست که فوراً جریمه رسانه‌های خبری را به دلیل گزارش انتقادی‌شان از دولت و حزب حاکم پیش از انتخابات متوقف کند.

در پنجم آوریل 2023، ایلهان تاشجی، یکی از اعضای شورای عالی رادیو و تلویزیون از حزب حاکم، در توییتر گزارش داد که شورای عالی رادیو و تلویزیون بار دیگر چندین کانال خبری را به دلیل محتوای انتقادی جریمه کرده است.

 شورای عالی رادیو و تلویزیون ترکیه برنامه‌های متعددی را به دلیل پوشش انتقادی آنها ممنوع کرده است. به‌عنوان مثال پس‌ازآن که گوینده خبری گلبین توسو از رویکرد دولت در قبال حقوق زنان انتقاد کرد هدف حمله اعضای حزب حاکم قرار گرفت و جریمه شد.

همچنین این شورا پس‌ازآن که یک مجری و مهمانش در تلویزیون هالک ترکیه به یک گزارش خبری استناد کردند که ادعا می‌کرد سازمان سوانح طبیعی ترکیه (AFAD) از بازماندگان زلزله اخیر خواسته است تا ماشین‌آلات خود را برای کمک به نجات بستگان خود از زیر آوار به‌کار گیرند جریمه‌هایی را برای این تلویزیون اعمال کرد.

سانسور دولت به رسانه‌های خبری داخلی محدود نمی‌شود، در اوایل مارس ۲۰۲۳ وزارت صنعت و فناوری مجوز فعالیت سرویس ترکی دویچه وله (DW) را پس از مسدود شدن آن در ژوئن ۲۰۲۲ به درخواست وزارت صنعت، تمدید نکرد.






کارت

کارت