EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


روزنامه‌نگاران یمنی محکوم ‌به اعدام، در تبادل زندانیان آزاد شدند
چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۲

 چهار روزنامه‌نگار یمنی به نام‌های توفیق المنصوری، عبدالخالق عمران، اکرم الولیدی و حارث حمید که به دلیل فعالیت روزنامه‌نگاری خود به اعدام محکوم شده بودند، در شانزدهم آوریل در چارچوب تبادل زندانیان آزاد شدند. این روزنامه‌نگاران یمنی هشت سال را پشت میله‌های زندان گذرانده بودند.

آنتونی بلانگر، دبیر کل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) در این رابطه گفت: «بالاخره روزی که مدت‌ها در انتظارش بودیم فرارسید. ما آزادی چهار همکار ربوده‌شده خود را جشن می‌گیریم که هشت سال را به خاطر انجام وظایف حرفه‌ای خود و اطلاع‌رسانی به جهان در مورد ظلم و ستم جنگ یمن پشت میله‌های زندان سپری کردند.»

آقای بلانگر افزود: «ما از نیروهای دولتی و حوثی‌ها می‌خواهیم که از هدف قرار دادن رسانه‌ها دست بردارند و همه روزنامه‌نگاران زندانی در کشور را آزاد کنند.»

در ژوئیه ۲۰۱۵، این چهار روزنامه‌نگار که توسط شبه‌نظامیان حوثی در هتل رویاقلعه در صنعا، پایتخت یمن، دستگیر شدند به دلیل گزارش در مورد نقض حقوق بشر توسط نیروهای حوثی به «جاسوسی برای کشورهای خارجی و انتشار اخبار جعلی» متهم شدند و در آوریل ۲۰۲۰ حکم اعدام برای آنها صادر شد.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاراننگاران (IFJ) و اتحادیه روزنامه‌نگاران یمن(YJS) در فوریه 2022 تماس‌هایی را با دولت‌های بین‌المللی برای اعمال فشار بر مقام‌های حوثی برای آزادی چهار روزنامه‌نگار یمنی آغاز کرده بودند.

در ۲۱ فوریه فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران نامه‌ای به عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن ارسال کرد و از او خواست تا هر کاری که ممکن است برای حفظ جان این روزنامه‌نگاران انجام دهد.

فدراسیون همچنین با امضای نامه‌ای سرگشاده به فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن خواستار مداخله آنها برای نجات جان این روزنامه‌نگاران شد.






کارت

کارت