EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


دستگیر شدن یک روزنامه‌نگار شناخته شده در پاکستان
چهارشنبه ۲ فروردین ۱۴۰۲

مقامات دولتی پاکستان اقدام به دستگیری صدیق جان، رئیس دفتر خبر نشریه بول در بیرون ساختمان این رسانه در ۲۰ مارس کرده‌اند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) همراه با عضو وابسته‌اش اتحادیه فدرال روزنامه‌نگاران پاکستان(PFUJ)، بازداشت آقای جان را محکوم و از مقامات می‌خواهند که آزادی فوری او را تضمین کنند.

دستگیری آقای جان در خارج از دفتر نشریه توسط ۳۰ مامور لباس شخصی انجام شده و این روزنامه‌نگار را با یک وسیله نقلیه به مکان نامعلومی منتقل کردند.

این روزنامه‌نگار شناخته شده متهم به تحریک خشونت علیه مجریان قانون شده بود، وی دست به انتشار ویدیویی از پوکه‌های گلوله‌های شلیک شده توسط پلیس پاکستان به سمت حامیان عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان و طرفداران حزب تحریک انصاف کرده بود.

آقای جان در ۲۱ مارس در دادگاه ضد تروریسم پاکسان حاضر شد، وکلای این روزنامه‌نگار گفتند که او به همراه ده روزنامه‌نگار دیگر که مراسمی که پلیس در آن تیراندازی کرده بود را پوشش می‌دادند تصاویری ویدیویی از این اقدام پلیس را به دادگاه ارائه کردند.

رئیس و دبیرکل اتحادیه روزنامه‌نگاران فدرال پاکستان (PFUJ) دستگیری جان را به شدت محکوم کرده و گفته‌اند: «دستگیری غیرقانونی کارکنان رسانه غیرقابل قبول است و باعث نگرانی کل جامعه رسانه‌ای می‌شود. بازداشت جان در مقابل دفترش علیرغم ضمانت امنیتی دادگاه عالی نه تنها غیرقانونی است، بلکه به معنای محدود کردن آزادی رسانه است.»

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران هم اعلام کرد: «با افزایش تعداد شکایات ثبت شده علیه روزنامه‌نگاران، نگرانی‌ها در مورد آزادی مطبوعات در پاکستان نیز افزایش یافته. دولت باید به حق اساسی آزادی بیان احترام بگذارد و از کارکنان رسانه ها در برابر آزار و اذیت، ارعاب و بازداشت خودسرانه محافظت کند».ینان حاصل کنند که روزنامه‌نگاران می‌توانند بدون ترس از انتقام یا آزار، در مورد موضوعات مورد علاقه عمومی گزارش دهند.






کارت

کارت