EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


روایت یک خبرنگار پرویی از وضعیت روزنامه‌نگاران زن
دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱

نلیدا ماکورا، روزنامه‌نگار رادیو اوندا آزول و رئیس انجمن ملی روزنامه‌نگاران پرو (ANP) است. او به مناسبت روز جهانی زن، در مورد بحران سیاسی و اجتماعی اخیر این کشور و تأثیر سرکوب بر زنان روزنامه‌نگار پرو با فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) صحبت کرده است.

در پی بحران اجتماعی و سیاسی در کشور پرو، از دسامبر ۲۰۲۲ تاکنون بیش از ۱۵۰ حمله به رسانه‌ها توسط پلیس ثبت شده است.

خانم ماکورا در این مورد گفت: «به طور قطع استفاده بیش از حد از نیروهای مسلح در کشورمان باعث ایجاد محدودیت در پوشش خبری روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها شده است. اطلاعات رسمی در مورد رویدادها بسیار محدود است و علاوه بر این نگرش منفی به رسانه‌های محلی توسط رسانه‌های مرکز بیشتر شده است.»

این روزنامه‌نگار پرویی درباره خشونت علیه زنان روزنامه‌نگار در شرایط فعلی سرکوب رسانه‌ها گفت: «در حال حاضر، همه روزنامه‌نگاران (زن و مرد) با وضعیت مشابهی مواجه هستند. پلیس تفاوتی قائل نمی‌شوند و همه ما به یک شکل مورد حمله قرار می‌گیریم.»

نلیدا ماکورا همچین در اظهاراتش نکات ایمنی را به همکاران خود توصیه کرد و گفت: «مراقب باشید، به طور کامل به عنوان خبرنگار شناخته شوید، یا با نشان و یا با جلیقه. مهمتر از همه، آنها باید در صورت دستگیری احتمالی دانش قانونی لازم را داشته باشند.»

او در ادامه در مورد چالش‌های پیش روی زنان روزنامه‌نگار در پرو و به ویژه در مناطق درگیری مانند پونو، گفت: «به عنوان یک خبرنگار زن، چالش اصلی در کشور من این است که زنان روزنامه‌نگار شجاعی را تربیت کنم. در پونو مهمترین چیز این است که همکارانم را تشویق کنم و احساس کنند حمایت می‌شوند. ما همیشه آماده هستیم تا در خط مقدم باشیم.»

خانم ماکورا در پیامی به زنان خبرنگار به مناسبت ۸ مارس گفت: «هر روز برای ما مهم است، زیرا پیام ما تأثیر مستقیمی بر جامعه دارد. کار روزنامه‌نگاری باعث می‌شود که ما هر روز احساس برابری بیشتری با مردان داشته باشیم.»

 






کارت

کارت