EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


بازداشت سیدعلی پورطباطبایی در قم
دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱

سید علی پورطباطبایی، از روزنامه‌نگاران ارشد وب‌سایت قم‌نیوز، روز پانزدهم اسفندماه، به دلیل پیگیری مسمومیت‌های سریالی در مدارس و تهیه گزارش از این موضوع، در قم بازداشت شده است.

بیش از سه ماه است که مسمومیت‌های سریالی در مدارس و دانشگاه‌های ایران ادامه دارد و هنوز عاملین این حملات شناسایی نشده‌اند. با این حال پلیس این روزنامه‌نگار را که اولین موارد این مسمومیت‌ها در شهر قم گزارش و پیگیری کرده بود، بازداشت کرده است.

فاضله پورطباطبایی، خواهر این روزنامه‌نگار روز یکشنبه پانزدهم اسفند گفته است: «برادرم صبح امروز بازداشت شد اما ما تا این لحظه اطلاع نداریم که اتهامات او چیست، دلیل بازداشت چیست و کدام نهاد او را بازداشت کرده است.»

پورطباطبایی در روزهای اخیر یکی از پیگیران مسمومیت سریالی در مدارس دخترانه بود که از قم شروع شده بود. او در توئیتر با نام کاربری «خیزران» شناخته شده بود و پیگیری‌های خود را در توییتر منتشر می‌کرد.

بر اساس گزارش انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران(TPJA)، یکی از نهادهای وابسته به فدراسیون بین‌المللی در ایران، در طی پنج ماه گذشته، دستکم ۱۰۰ روزنامه‌نگار دستگیر و زندانی شده‌اند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) در چندین بیانیه طی پنج ماه گذشته خواستار آزادی همه روزنامه‌نگاران زندانی در ایران و امکان دسترسی آزاد عمومی به اینترنت شده است.

آنتونی بلانگر، دبیر کل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، پیشتر در این رابطه گفته بود: «ما به مقامات ایرانی تعهدات بین‌المللی آنها در قبال حقوق بشر و آزادی بیان را یادآوری می‌کنیم. ما خواستار برقراری دموکراسی در کشور و آزادی فوری همه همکارانمان از زندان هستیم.»

 

 

 

 

 






کارت

کارت