EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


روایت یک روزنامه‌نگار از چالش‌های روزنامه‌نگاری در ۹سال جنگ یمن
دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱

ثریا داماج، روزنامه‌نگار یمنی و سردبیر وبسایت خبری «آینده یمن» است.

او درگیری‌های خونین یمن را که در سال ۲۰۱۴ آغاز شد طی این سال‌ها پوشش داده و شاهد بی‌ثباتی سیاسی در یمن و خصومت فزاینده با مطبوعات بوده است.

این روزنامه‌نگار در مصاحبه‌ای با فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) شرایط کاری چالش برانگیز روزنامه‌نگاران، از جمله فقر فلج کننده به دلیل دستمزدهای پایین، حملات گسترده و تهدید علیه خبرنگاران در یمن را شرح می‌دهد.

ثریا داماج می‌گوید: «یمن به عنوان یکی از بدترین مکان‎‌ها برای خبرنگاران در جهان رتبه‌بندی می‌شود. این کشور نزدیک به ۹ سال است که در جنگ بوده و شاهد حوادث وحشتناکی از نقض حقوق خبرنگاران و جلوگیری از آزادی و استقلال مطبوعات بوده است.»

این روزنامه‌نگار ادامه داد: «از سال ۲۰۱۴ حدود ۵۰ روزنامه‌نگار یمنی توسط طرف‌های درگیر کشته شده‌اند. در طول جنگ، همه رسانه‌های مخالف در مناطق پرجمعیت حوثی‌ها تعطیل شدند.»

خانم داماج افزود: «علاوه بر این، جنگ هزاران روزنامه‌نگار را بیکار کرده و معیشت آنها را به خطر انداخته است، زیرا این بخشی از سرکوب بی امان مدافعان آزادی بیان و حقوق مدنی است.»

این روزنامه‌نگار یمنی درباره چالش‌های خبرنگاران زن می‌گوید: «خبرنگاران زن یمنی با منابع بسیار محدود تلاش می‌کنند حقیقت را گزارش کنند. علاوه بر چالش‌های امنیتی جنگ، خبرنگاران زن با چالش‌های دیگری مربوط به ماهیت محافظه‌کارانه جامعه یمن روبرو هستند و آنها را در برابر باج خواهی و زورگویی سایبری، گاه از سوی همکاران، آسیب پذیر می‌کند.»

سردبیر وبسایت خبری آینده یمن همچنین گفته است: «به دلیل ضعف مطبوعات یمن، خبرنگاران یمنی علاوه بر خطرات امنیتی ناشی از خود جنگ، بدون قرارداد کار، بیمه عمر یا بهداشت حداقلی کار کرده‌اند.»

خانم داماج افزود: «خبرنگاران یمنی همچنین با خطر دائمی مرگ، گرسنگی، ناپدید شدن اجباری، قتل یا زندان مواجه هستند.»

 






کارت

کارت