EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


زندانی شدن یک روزنامه‌نگار به مدت شش ماه با اتهامات واهی در بوروندی
جمعه ۱۲ اسفند ۱۴۰۱

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) همراه با انجمن روزنامه‌نگاران بوروندی، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط فلوریان ایرانگابیه، روزنامه‌نگاری شدند که به ده سال زندان محکوم شده است.

فلوریان ایرانگابیه در ۳۰ اوت پس از بازگشت از رواندا به برای ملاقات با خانواده خود، توسط ماموران سرویس اطلاعات ملی بوروندی(SNR) دستگیر شد.

او در ۱۰ ژانویه توسط دادگاه عالی بروندی به ده سال حبس و جریمه ۱ میلیون فرانک محکوم شد.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این‌باره گفت: «حبس فلوریان ایرانگابیه توسط دادگاه عالی بوروندی یک حکم ناعادلانه، نفی عمدی حاکمیت قانون و حمله بی‌رحمانه به آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها است. او هیچ تخلفی مرتکب نشده است و فقط وظایف خود به عنوان یک مجری رادیویی در بوروندی انجام داده است.»

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران از دولت بوروندی خواسته تمام قوانینی را که تهدیدی برای آزادی بیان، آزادی رسانه‌ها و دسترسی آزاد به اطلاعات است، را مطابق با اعلامیه اصول آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات که توسط کمیسیون آفریقایی حقوق بشر که در سال ۲۰۱۹ به تصویب رسیده، لغو کند.

این روزنامه‌نگار به دلیل آنکه مجری مناظرات سیاسی و اقتصادی در رادیو بوده و انتقاداتی را نسبت به دولت مطرح کرده که به «تضعیف تمامیت سرزمینی بوروندی» متهم شده است.

 






کارت

کارت