EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


خبرنگارانی که در مناطق زلزله زده ترکیه هستند، مشکلات امنیتی، بهداشتی و تجهیزاتی دارند
پنجشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۱

دو هفته پس از زلزله وحشتناکی که شمال سوریه و جنوب شرق ترکیه را لرزاند، کنان شنر، دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران آنکارا(GCD) وضعیت انسانی وخیم ساکنان و خبرنگاران محلی را توصیف و مشکلات روزانه خبرنگارانی را که در محل گزارش می‌کنند و همچنین نحوه پاسخگویی انجمن به نیازهای فوری آنها و آماده شدن برای یک بحران طولانی را توضیح داد.

دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران آنکارا در مورد عمده‌ترین مشکلاتی که خبرنگاران در این حوزه با آن مواجه هستند، گفت: «صیانت از حقوق و آزادی خبرنگاران با اعلام وضعیت فوق العاده در منطقه زلزله زده دشوارتر شده است. خبرنگاران گزارش داده‌اند که در کارشان ممانعت بوجود آمده و برخی از آنها بازداشت، تهدید و مورد آزار و اذیت فیزیکی قرار گرفته‌اند.»

آقای شنر افزود: «گزارش هایی از اخاذی خبرنگاران با اسلحه وجود دارد. کار کردن پس از غروب آفتاب خطر ایمنی را به دلیل قطع برق افزایش داده است.»

وی همچنین در مورد مشکلات دیگر خبرنگاران گفت: «بهداشت فردی و سلامتی مشکل اصلی دیگر است. خبرنگاران نمی‌توانند نیازهای نظافت شخصی خود را برآورده کنند، زیرا سیستم‌های آب قطع شده و در همه شهرها مشکل دسترسی به توالت وجود دارد.»

وی افزود: «از آنجایی که مشکل برق همچنان حل نشده، نیاز زیادی به پاوربانک، باتری، توالت‌های کمپ قابل حمل و چراغ های باتری دار وجود دارد. بیش از ۶۰۰ پس لرزه رخ داده است و کمک های اضطراری باید حفظ شود.»

دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران آنکارا ادامه داد: «با خاک یکسان شدن دفاتر اکثر روزنامه‌های محلی و پورتال‌های اینترنتی، به ویژه در هاتای و آدیامان، خبرنگاران محلی نه تنها از داشتن دفاتر محروم هستند، بلکه دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری، رایانه‌ها و تجهیزات چاپ آنها اکنون زیر آوار مانده است. نیاز مبرمی برای کمک به آنها در زمینه تجهیزات اداری به ویژه دوربین‌ها و رایانه‌ها و همچنین کمک‌های مالی وجود دارد.»






کارت

کارت