EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


پیگیری مجدد پرونده دو خبرنگار کشته شده در حادثه سقوط اتوبوس آذربایجان غربی
چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱

پرتو برهانپور، وکیل خانواده مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی دو خبرنگار کشته‌شده در واژگونی اتوبوس خبرنگاران در آذربایجان غربی که تابستان سال گذشته اتفاق افتاد، از نقض قرار منع تعقیب مسوولان محیط زیست و صدور قرار جلب به دادرسی آنها خبر داد.

روز چهارشنبه نوزدهم بهمن‌ماه آقای برهانپور در صفحه شخصی خود با اعلام این موضوع از قرار قطعی و غیر قابل اعتراض دو مسوول اداره محیط زیست استان با اتهام تسبیح در قتل غیر عمد و ایراد صدمه بدنی غیر عمد خبر داد.

به گفته آقای برهانپور «چشم‌پوشی هیات سه نفره بازپرسی نقده از ایرادات جاده محل تردد اتوبوس، نقش ستاد احیای دریاچه ارومیه و اداره محیط زیست استان آذربایجان غربی در هماهنگی سفر، انتخاب اتوبوس و اصرار به انتخاب جاده‌ای نامناسب با وجود اذعان راننده به ناآشنایی با شرایط این جاده» از دلایل اعتراض به قرار صادره قبلی مبنی بر منع تعقیب مسوولان محیط زیست بوده که منجر به پذیرش این اعتراض و نقض این قرار در مرحله تجدیدنظر نظر شده است.

ریحانه یاسینی و مهشاد کریمی دو خبرنگار خبرگزاری‌های ایرنا و ایسنا بودند که با شمار دیگری از خبرنگاران  دوم تیر ماه ۱۴۰۰ به دعوت ستاد احیای دریاچه ارومیه به آذربایجان غربی سفر کرده و پس از بازدید از دریاچه و تونل کانی سیب در هنگام بازگشت از یک جاده فرعی و غیر معمول، در اثر واژگونی اتوبوس جان‌باختند. ۲۱ خبرنگار دیگر نیز در این سانحه مصدوم شدند.

مرگ این دو خبرنگار واکنش‌های زیادی را از سوی اصحاب رسانه به دنبال داشت و بسیاری از خبرنگاران مصدوم شده ضمن انتقاد شدید از مسوولان خواستار پیگیری علت حادثه از سوی مراجع قضایی شدند.

همان زمان آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، ضمن ابراز همدردی با خانواده و همکاران ریحانه یاسینی و مهشاد کریمی در ارتباط با این حادثه گفت: «متاسفانه دو روزنامه‌نگار بالاترین هزینه را برای انجام کار خود پرداخته‌اند و ما به دلیل از دست دادن آن‌ها بسیار شوکه شده‌ایم.»

دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران همچنین در ادامه از مقامات ایران خواست تا تحقیقات کاملی را در مورد واژگونی این اتوبوس و مرگ این دو خبرنگار انجام دهند.

 






کارت

کارت