EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


چهل سال پس از کشتار روزنامه‌نگاران پرو، پرونده همچنان بدون دادرسی
یکشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۱

چهار دهه از اولین قتل‌عام روزنامه‌نگاران در پرو می‌گذرد. هشت خبرنگار و یک راهنما، زمانی که برای تهیه گزارش از برخی پرونده‌های قتل‌ به شهر اوچوراکای پرو رفته بودند، به قتل رسیدند. دهه هشتاد میلادی به عصر تروریسم در پرو معروف است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) همراه با انجمن ملی روزنامه‌نگاران پرو(ANP)، اعلام کردند که با هدف مبارزه با مصونیت جنایتکاران از مجازات، خواستار دادرسی، اجرای عدالت و روشن شدن حقیقت در پرونده کشتار روزنامه‌نگاران هستند و در کنار بازماندگان قربانیان می‌ایستند.

در ۲۶ ژانویه ۱۹۸۳، هشت خبرنگار و یک راهنما به اشتباه توسط ساکنان محلی به عنوان تروریست شناسایی شدند و ترور شدند. این شناسایی اشتباه، تصادفی نبود، بلکه توسط یک نهاد ضد تروریستی دولتی، به ساکنان منطقه القا شده بود که خبرنگاران تروریست هستند.

همه ساله در پرو مراسم یادبودی در شهر اوچوراکای، محل کشته شدن این خبرنگاران، با همکاری سازمان‌های حقوق بشری و انجمن‌های روزنامه‌نگاران و خانواده قربانیان برگزار می‌شوند و دادخواهی برای آنها ادامه دارد.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران هم در کنار انجمن ملی روزنامه‌نگاران پرو ضمن درخواست برای رسیدگی به پرونده کشتار خبرنگاران در اوچوراکای خواهان اجرای عدالت و مجازات عاملان این جنایت شدند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران اعلام کرد: «خاموش شدن این صداها، حمله به آزادی مطبوعات و در نتیجه به نظام دموکراتیک بود. و امروز هم شاهد سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات از دسامبر ۲۰۲۲ در پرو هستیم. این اعتراضات در حال حاضر بیش از پنجاه کشته در سراسر کشور داشته و بیش از ۷۰ مورد حمله به روزنامه‌نگاران گزارش شده است.»

فدراسیون همچنین افزود: «اجرای عدالت را نباید به تعویق انداخت تا تاریخ اخیر تکرار نشود. حفاظت از حق آزادی بیان و حمایت از روزنامه‌نگاران و مطبوعات برای تضمین دموکراسی ضروری است.»

 






کارت

کارت