EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


نامه مادر ویدا ربانی به رئیس قوه قضائیه
شنبه ۸ بهمن ۱۴۰۱

مادر ویدا ربانی، روزنامه‌نگار آزاد که اخیرا به حکم دادگاه محکوم به حبس شده، در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس قوه قضائیه نسبت به «پیش داوری‌ها و قضاوت‌های سلیقه‌ای» انتقاد کرد.

در این نامه که روز شنبه هشتم بهمن‌ماه منتشر شد، فاطمه مهاجری مادر این روزنامه‌نگار خطاب به غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه  ضمن ابراز نگرانی نسبت به عدم اجرای عدالت در خصوص وی، نوشت: «چه شده و چرا او که یک روزنامه نگار و دانش آموخته علوم سیاسی است، طی مدت یک سال و در دو پرونده در دادگاه انقلاب به ۱۱ سال حبس تعزیری قابل اجرا محکوم می شود؟ در پرونده نخست در خرداد ماه ۱۴۰۱ دخترم با حکم ۳ سال حبس تعزیری و ۲ سال حبس تعلیقی مواجه شد.»

خانم مهاجری در ادامه می‌نویسد: «من به عنوان یک مادر که دخترش در بند است کجا فریاد برآورم که تشبیه بوسه به نماز چرا و چگونه توهین به مقدسات است؟! با این برداشت، گنجینه شعر و ادبیات فارسی را چگونه ارزیابی باید کرد؟ آیا سراسر توهین به مقدسات هستند؟!»

اشاره فاطمه مهاجری به قسمتی از شعر یک شاعر افغان است که ویدا ربانی آن را با این مضمون : «تو مومن هستی و نمازت بوسه‌هایت است» در صفحه شخصی خود منتشر کرده بود که بر اساس آن به دلیل توهین به مقدسات محکوم شد.

ویدا ربانی در اول مهرماه و تنها چند  روز پس از آغاز اعتراضات سراسری در ایران پس از مرگ مشکوک مهسا امینی توسط  وزارت اطلاعات بازداشت و به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» محاکمه شد.

خانم مهاجری تاکید می‌کند فرزندش در تظاهرات حضور نداشته و به دلیل مصدومیت مچ پا «حتی اگر می‌خواست نیز نمی‌توانست شرکت کند.»

وی همچنین یادآور شد: «از همان لحظه می‌دانستم دخترم گرفتار نگاه نادرست نهاد‌های امنیتی شده که احتمالا در راستای اقدامی پیشگیرانه او را بازداشت کرده است، اما هرگز گمان نمی‌کردم که دستگاه قضایی این برخورد امنیتی را به چنین برخورد سنگین و شگفت‌آور قضایی تبدیل کند.»

مادر ویدا ربانی در پایان نامه خود ضمن ابراز امیدواری «برای تحقق عدالت درباره همه زنان و مردانی که در ماه‌های اخیر مورد بی‌عدالتی و ظلم واقع شده‌اند» خواستار تجدید نظر و همراهی لازم در پرونده ویدا ربانی و سایر زندانیان شد و افزود: «باشد که این کشور بتواند به همت بهترین فرزندان خود روز‌های روشن آینده را تجسم کند.»

 






کارت

کارت