EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


ماریا رسا روزنامه‌نگار کهنه‌کار فیلیپینی از اتهامات فرار مالیاتی تبرئه شد
دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱

ماریا رسا، برنده جایزه نوبل، مدیر عامل خبرگزاری رپلر(Rappler) و روزنامه‌نگار کهنه‌کار فیلیپینی، از اتهامات فرار مالیاتی که با انگیزه سیاسی به او وارد شده بود، در دادگاه تجدیدنظر تبرئه شد.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) همراه با اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران فیلیپین (NUJP) از این پیروزی برای آزادی مطبوعات در فیلیپین استقبال کردند و خواستار لغو فوری تمامی اتهامات باقی‌مانده علیه خانم رسا شدند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این خصوص اعلام کرد: «انتقام‌جویی از طریق شکایت در دادگاه و ارعاب ماریا رسا به دلیل گزارش‌دهی مستقل، نقض آشکار آزادی مطبوعات در فیلیپین است. تصمیم دادگاه تجدیدنظر، پیشرفتی بزرگ در جلوگیری از طرح پرونده‌های سیاسی علیه روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها در فیلیپین است.»

فدراسیون همچنین افزود: «ما خواستار لغو فوری تمامی اتهامات باقیمانده علیه ماریا رسا هستیم و از دولت فیلیپین می‌خواهیم که به خاموش کردن صداهای انتقادی در رسانه‌ها پایان دهد.»

اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران فیلیپین هم اعلام کرد: «پرونده‌های علیه ماریا و راپلر نشان دهنده استفاده روزافزون از قانون برای انتقام و ارعاب علیه روزنامه‌نگاران و جامعه مدنی است. ما به ماریا و مجموعه راپلر برای این پیروزی قانونی و استقامت آنها تبریک می‌گوییم.»

در صورتی که ماریا رسا در دادگاه مجرم شناخته می‌شد با مجازات ۳۴ سال حبس روبرو بود.

خانم رسا اولین بار در سال ۲۰۲۰ پس از انتقاد از دولت وقت رودریگو دوترته، با اهداف سیاسی به فرار مالیاتی متهم شده بود. هنوز پرونده دیگری با اتهام «افترا» برای این روزنامه‌نگار باز است و در مرحله نهایی تجدید نظر در دادگاه عالی فیلیپین قرار دارد.






کارت

کارت