EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


ثبت حداقل ۷۲ حمله علیه خبرنگاران از زمان شروع بحران سیاسی در پرو
چهارشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۱

انجمن ملی روزنامه‌نگاران پرو(ANP) اعلام کرد در بحبوحه بحران سیاسی و اجتماعی که این کشور را فرا گرفته، حداقل ۷۲ مورد نقض حقوق رسانه‌ها و حمله به خبرنگاران را ثبت کرده است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) خشونت دولت علیه مردم و خبرنگاران شیلی که از دموکراسی این کشور دفاع می‌کنند، را محکوم کرد.

فدراسیون همچنین اعلام کرد: «در زمان بحران، نقش روزنامه‌نگاران برای تصمیم‌گیری در جوامع دموکراتیک ضروری است. بنابراین باید از جان و کار آنها محافظت شود زیرا در غیر این صورت عواقب آن برای دموکراسی ممکن است دائمی باشد.»

از زمان شروع اعتراضات پس از برکناری پدرو کاستیو، رئیس جمهور سابق، چهل و شش نفر کشته شده‌اند.

در یکی از حملات به خبرنگاران، نیروهای پلیس به سمت آلدایر مخیا(Aldair Mejía)، عکاس خبرنگار آژانس خبری افه(EFE) تیراندازی و او را از ناحیه پا مجروح کردند.

ماموران پلیس در ادامه به این خبرنگار گفته‌اند: «اگر دوباره این کار(روزنامه‌نگاری) را انجام دهی، سرت را از دست می‌دهی و می‌میری».

در یک کنفرانس مطبوعاتی با سازمان‌های مدافع آزادی بیان و حقوق بشر، زولیانا لاینز، رئیس انجمن ملی روزنامه‌نگاران پرو و نایب رئیس  فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، این حملات را «وحشیانه» خواند و اظهار داشت: «ما عمیقاً در مورد سرکوب پلیس، به ویژه علیه کسانی که وظیفه آنها اطلاع‌رسانی است، نگران هستیم. تا به امروز، بیشتر این حملات علیه خبرنگاران توسط پلیس و نیروهای نظامی انجام شده است.»

خانم لاینز ضمن ابراز تاسف و خشم عمیق خود از حوادث علیه خبرنگاران در پرو، خواهان پاسخویی مقامات و قبول مسئولیت نسبت به این خشونت شد.

 






کارت

کارت