EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


اطلاعیه انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران درباره آخرین وضعیت عکاسان بازداشتی
یکشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۱

انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی با انتشار اطلاعیه‌ای، ضمن ابراز شگفتی از صدور احکام «سنگین و تحقیرآمیز» عکاسان بازداشت‌ شده در جریان اعتراضات سراسری در ایران، آن را به شدت محکوم کرد.

روز شنبه شانزدهم دی‌ماه انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی در اطلاعیه خود احکام صادر شده برای کسانی که به گفته آن‌ها «تنها وظیفه خود را به عنوان عکاس مطبوعاتی انجام داده‌اند، ضربه نهایی بر پیکر نحیف عکاسی مطبوعاتی ایران» دانست.

بر اساس این اطلاعیه آخرین وضعیت عکاسان بازداشت‌شده این انجمن به شرح زیر می‌باشد:

۱. به منظور پیگیری آخرین وضعیت آریا جعفری در دادگاه تجدید نظر، یکی از اعضای هیئت‌مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی با سفر به شهر اصفهان با معاون اداری زندان مرکزی اصفهان، ریاست مجتمع دادگاه‌های انقلاب اصفهان و ریاست شعبه هفدهم دادگاه تجدیدنظر اصفهان ملاقات و گفت‌وگو کرده و ضمن اشاره به جرم‌انگاری‌های نابجای مطرح شده و ارائه سوابق فعالیت‌های آریا جعفری، آزادی ایشان را از مسئولین قضایی درخواست کرد.

در این سفر، نماینده انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی توانست با آریا جعفری مکالمه تلفنی داشته باشد و از وضعیت سلامتی و شرایط نگهداری او اطلاعات بیشتری کسب کند. آریا جعفری پیش از این به مجموعا ۷ سال زندان، تحمل ۷۴ ضربه شلاق و ۲ سال ممنوع‌الخروجی محکوم شده بود.

۲. دادگاه تجدیدنظر احمد حلبی‌ساز برگزار شده و حکم پیشین ۵ سال حبس او به دو سال کاهش پیدا کرده است. علاوه بر این آقای حلبی‌‌ساز به دو سال ممنوع‌الکاری دو سال ممنوع‌الخروجی و دو سال منع استفاده از تلفن هوشمند و شبکه‌های اجتماعی محکوم شده است.

۳. دادگاه تجدیدنظر به منظور رسیدگی به اتهامات حسین اسماعیلی هنوز برگزار نشده است. حسین اسماعیلی پیش از این به مجموعا ۴ سال زندان محکوم شده بود. قبلا نامه‌ای از سوی انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی مبنی بر معرفی سوابق و خدمات حرفه‌ای ایشان به قاضی پرونده ارائه شده بود تا به روند دادرسی ایشان در مسیر آزادی کمک کند و پیگیری‌های انجمن همچنان ادامه دارد.

۴. دادگاه رسیدگی به اتهامات خانم یلدا معیری حکم خود را در مورد ایشان صادر کرده است. در این حکم که توسط ایشان برای انجمن ارسال شده است، او به تحمل مجموعا ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده و علاوه بر این از حیث مجازات تکمیلی به تهیه پژوهش‌نامه‌ای در یکصد صفحه، دو سال ممنوع الخروجی، دو سال ممنوعیت در استفاده از شبکه‌های اجتماعی و تلفن هوشمند، دو سال منع اقامت در استان تهران و استان‌های هم‌جوار و الزام به ارائه خدمات رایگان عمومی به‌عنوان پاکبان در بارک بانوان به مدت دوماه روزی ۴ ساعت با تایید و نظارت حراست شهرداری تهران محکوم شده است.






کارت

کارت